داستان گویی تصویری؛ از گذشته تا امروز

Opedius

تفاوتی ندارد که هدف از ارائه آموزش، سرگرمی یا متقاعد سازی باشد، ارتباط بصری یا بیان تصویری یکی از قویترین ابزار های ارتباطی بشرمحسوب میگردد که از گذشته تا با امروز مورد توجه بوده است و نباید از تاثیرگذاری آن چشم پوشی کرد.

 تاریخچه کوتاهی از استفاده تصاویر در ارائه

زمانی که به ارائه فکر میکنیم پروژکتور، پاورپوینت و پرده های بزرگ نمایش را به یاد می آوریم. اما اگر کمی به عقب تر برگردیم ممکن است دستگاه های پخش قدیمی و چارت های بزرگ کاغذی را به خاطر بیاوریم. با این حال که شاهد تغییرات زیادی در سبک ارائه و نحوه انتقال پیام بوده ایم اما پیام اصلی ارائه ها تغییرات چندانی نداشته اند. همچنان انسان به دنبال داستان گویی، انتقال اطلاعات و ایجاد نگرش جدید در ذهن دیگران است. همانطور که جهان برای ارتباط کلامی جای عجیب و پیچیده ای است، برای ارتباط تصویری نیز به همین شکل است و قدمت زیادی دارد.

نقاشی انسان های نخستین بر دیوار غار هایی که در آن زندگی میکرده اند و تصویرنگاری هایی که از مصر باستان به جا مانده اند قدیمی ترین مدارک موجود از تمایل انسان به داستان گویی و برقراری ارتباط از طریق تصویر هستند.

یونانیان در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، از پیشگامان فصاحت در کلام و تصویرنگاشت ها بوده اند به شکلی که هنر سخنرانی (Ars Oratoria) از ویژگی های بارز مشاوران و سیاست مداران بوده است. پس از آن در حدود سال های ۹۵۰ میلادی، کلیسای کاتولیک روم با ایجاد تصاویر روی شیشه کلیساها به داستان پردازی شخصیت های کتاب انجیل پرداخت.

رودالف توپفر، هرمند سوییسی، با نوشتن اولین کتاب کمیک در سال ۱۸۴۵ توانست با ترکیبی از متن و عکس، به شیوه ای جدید به داستان گویی بپردازد.

در سال ۱۹۴۵ اداره پلیس از پروژکتور برای تعیین هویت و شناسایی افراد استفاده کرد. این تکنولوژی به سرعت وارد دنیای آموزش و تجارت شد. درسال ۱۹۵۰ اولین دستگاه پخش اسلاید های ۳۵ میلیمتری ساخته شد تا ارائه دهندگان تصاویری بزرگ را به جمعیت بیشتری نشان دهند. هزینه ساخت هر اسلاید بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار متغیر بود.

اولین نسخه PowerPoint در سال ۱۹۸۷ برای مکینتاش وارد بازار شد. ساخت اسلاید بسیار ساده تر از قبل شده بود. با ظهور رایانه های شخصی در زندگی تمامی افراد، دیگر هرکسی میتوانست به راحتی برای خود اسلاید طراحی کند.

ung80sbsfmu-bench-accounting

قدرت تصاویر در ارائه

همانطور که مشاهده کردید انسان در تمامی ادوار یا به طور ناخودآگاه یا به طور خودآگاه به دنبال کشف روش های جدید و استفاده از آن ها برای انتقال اطلاعات یا همان داستان گویی بوده است. این روند به شکلی تکامل یافت که افزایش اهمیت تصاویر به وضوح قابل مشاهده است. زیرا ذهن انسان تصویر را راحت تر از کلمات به خاطر می آورد. مشاهده این پدیده، که امروزه با نام اثر برتری تصویر میشناسیم در مدت های زمانی طولانی تر ملموس تر است.

این پدیده که امروزه به شکل علمی اثبات شده است در گذشته (۱۰۰ سال پیش از میلاد مسیح) توسط سیسرو کشف و درک شده بود.

جان مدینا در کتاب «اصول ذهن» نتایج تحقیقات خود را به شکل زیر بیان کرد: « تحقیقاتی که در رابطه با اثر برتری تصویر انجام شده است نشان میدهد، زمانی که ما متنی را مطالعه میکنیم در روز سوم تنها ۱۰ درصد از آن متن را به خاطر می آوریم. اگر همان مطالب با ترکیبی از متن و عکس های مرتبط ارائه شوند، در سه روز بعد، ما حدود ۶۵ درصد را به خاطر می آوریم.»

تمامی انسان ها ذاتا تمایل دارند ارتباط بصری برقرار کنند. برای مثال دوران کودکی را به یاد بیاورید؛ مداد رنگی، آبرنگ و دفتر نقاشی وسایلی بودند که به ما کمک میکردند احساسات خود را بیان کنیم. اما متاسفانه اکثریت افراد هیچ علاقه ای به تقویت بیشتر بیان تصویری از خود نشان نمی دهند و همچنان به طور کامل به بیان لفظی تکیه کرده اند که اتفاقا به هیچ عنوان غیر طبیعی نیست. زیرا این اتفاق، نتیجه آموزشی است که در مدرسه با آن روبرو بوده ایم. ارائه ای که به خوبی آماده شده باشد و به شکلی مناسب ارائه گردد، قوی ترین ابزار ارتباطی انسان به حساب می آید. کافی است به ارائه تاثیر گذار ال گور، نخست وزیر سابق آمریکا، درباره تغییرات آب و هوا و ارائه های بی نظیر استیو جابز برای معرفی محصولات اپل دقت کنید تا اهمیت استفاده از تصاویر در ارائه را بهتر درک کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *