۷ دلیل اصلی ترس از سخنرانی

%d8%aa%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%ae%d9%86%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c

اگر شما از سخنرانی در جمع، بیشتر از بودن در آسانسور میترسید نگران نباشید، شما تنها نیستید. طبق تحقیقات انجام شده، ترس از سخنرانی بالاتر از ترس از مرگ، در رتبه اول لیست بزرگترین ترس های انسان ها قرار دارد.

طبق نتایجی که موسسه ملی سلامت ذهن آمریکا منتشر کرده است، ترس از سخنرانی (Glossophobia) بالاتر از ترس از عنکبوت ها (Arachnophobia)، ترس از ارتفاع (Acrophobia) و حتی فراگیرتر از ترس از مرگ (Necrophobia) و ترس از تاریکی (Achluphobia) به شمار می آید.

بر اساس این بررسی ها، نزدیک به ۷۵ درصد از انسان ها دچار این مشکل هستند و همچنین مرد ها و زن ها به یک اندازه با این مشکل روبرو هستند. تعداد زیادی از سخنرانان بزرگی که شما میبینید و به آنها گوش میدهید نیز دچار ترس از سخنرانی هستند، ولی با این وجود تمام تلاش خود را میکنند تا بهترین سخنرانی خود را انجام دهند.

یکی از نظریه هایی مطرح، درباره اضطراب اجتماعی و ترس از سخنرانی بیان می کند: ترس از سخنرانی ناشی از تکامل انسان است. در گذشته، زندگی فردی برای انسان های اولیه بسیار پر مخاطره بوده است، به این دلیل آنها با ماندن در کنار انسان های دیگر و ادامه دادن به زندگی در قالب گروه به عنوان یک مهارت پایه ای میتوانستند از شر خطر های زیادی در امان بمانند. این ویژگی با تکامل انسان انتقال یافته است و به شکلی در آمده است که امروز شاهد آن هستیم. هنگام سخنرانی برای گروهی از افراد، زمانی که شما خود را تک و تنها میابید، احساس میکنید آسیب پذیر و در معرض خطر هستید و دچار ترس میشوید.

هفت دلیل اصلی از علت های ترس از سخنرانی را در ادامه بررسی میکنیم:

  1. عدم آمادگی کافی: اگر شما تکلیف خود را به خوبی انجام داده باشید دیگر نیاز نیست هیچ ترسی به خود راه دهید. هیچ عاملی بیشتر از عدم آمادگی کافی نسبت به محتوای ارائه، در برهم زدن یک ارائه خوب تاثیر ندارد. همچنین هیچ عاملی به اندازه اعتماد داشتن به تسلط بر محتوا نمیتواند اعتماد به نفس ما را بالا ببرد.
  2. نگران بودن از قضاوت شدن: یکی دیگر از دلایل ترس سخنرانی، نگران بودن از این است که حضار میخواهند ما را قضاوت کنند. ما میترسیم که پس از قضاوت شدن احترام و جایگاه خود را از دست دهیم. اما خبر خوب این است که مخاطبینی که در مقابل شما قرار داند هیچ اهمیتی به شما نمیدهند. آن ها تنها در این فکر هستند که زمان صرف شده آنها مفید باشد.
  3. ترسیدن از مضطرب به نظر رسیدن: در نقل قولی از فرانکلین روزولت، رئیس جمهور اسبق آمریکا، آمده است که: «هیچ چیز ترسناک نیست، به جز ترس». در واقع یکی از دلایل مهم ترس از سخنرانی این است که از این میترسید مضطرب به نظر برسید. ما نگران هستیم که اگر حضار از اضطراب ما با خبر شوند، تصور کنند به موضوع ارائه تسلط نداریم. این تصور اشتباه و غیر منطقی است زیرا زمانی که مخاطبین اضطراب سخنران را میبینند با او همدردی میکنند و خود را جای او قرار میدهند.%d8%aa%d8%b1%d8%b3-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%ae%d9%86%d8%b1%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%af%d9%84%db%8c%d9%84
  4. شکست های گذشته: از دیگر دلایل ترس از سخنرانی میتوان به شکست های قبلی ما در موقعیت های مشابه اشاره کرد. عدم موفقیت در سخنرانی های گذشته باعث میشوند تا با ترس بیشتری با آن ها روبرو شویم.
  5. ناراضی بودن از توانایی های خود: اگر فکر میکنید به اندازه کافی توانایی برای انجام یک سخنرانی ندارید ممکن است دچار استرس شوید، اما داشتن این احساس از طرفی به شما کمک میکند تا انگیزه داشته باشید برای سخنرانی خود وقت بیشتری بگذارید و با تسلط روی صحنه حاضر شوید. بدون شک شما که فرصت سخنرانی در یک جمع را یافته اید، لیاقت آن را داشته اید.
  6. احساس راحتی نداشتن با حرکات بدن خود: تا حالا دقت کرده اید زمانی که پیش دوستان خود هستید از نظر فیزیکی بسیار احساس راحتی میکنید، ولی هنگامی که در جمعی رسمی تر هستید و قرار است برخیزید و همه توجه هارا به خود جلب کنید مانند ماهی هستید که از تنگ خود بیرون افتاده است؟ در ابتدا این اتفاق بسیار عادی است.
  7. عادات اشتباه تنفسی: اگر شما خواننده یا بازیگر نباشید پس احتمالا از روش های درست تنفسی آگاهی ندارید. در سخنرانی شما نیاز به هوای بیشتری دارید. میتوانید با روش تنفس دیافراگمی این کار را انجام دهید. این روش به شما کمک میکند تا کلماتی که میخواهید در انتهای عبارات طولانی خود بیان کنید واضح به گوش برسند. همچنین تنفس دیافراگمی به پایین آوردن ضربان قلب شما در زمانی که دچار تپش قلب میشوید کمک میکند و راه حلی برای جلوگیری از نفس نفس زدن برای هوا با صدای بلند است. یادتان باشد پیش از هر سخنرانی تمرین هایی هوازی انجام دهید تا از این بابت به مشکل بر نخورید.

آگاهی از موارد بالا به ما کمک میکنند تا بهتر بتوانیم با دلایل عدم علاقه به سخنرانی و ترس از آن آشنا شویم. اگر علت دیگری برای ترس از سخنرانی به نظر شما میرسد لطفا با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *