رازهای ارائه استیو جابز/ ارائه ناب به سبک استیو جابز

کارماین گالو (مربی حرفه ای ارائه) با بررسی بهترین ارائه های استیو جابز، تکنیک ها و رموز موفقیت او را در کتابی به اسم « رازهای ارائه استیو جابز» تالیف نموده است. او در این کتاب به یک سوال پاسخ می دهد؛ اینکه چگونه در مقابل هر مخاطبی شگفت انگیز ظاهر شویم؟

 

خلاصه ای از مقدمه این کتاب با ترجمه آقایان سعید مقدسی و مهدی معین 

با مشاهد تنها یکی از ارائه های معروف استیو جابز، شما بدون شک مجبور به بررسی مجدد ارائه خودتان خواهید شد؛ اینکه چه می گویید؟ چگونه آن را اجرا می کنید؟ و اینکه مخاطبین شما در حین اجرای شما، چه چیزی را می بینند؟

AAEAAQAAAAAAAALCAAAAJDU1YWFhYjM5LTA2MjctNDBlYy1iMjk2LTgzZjI4Nzg1NjJkYQ

چیزی که شما در این کتاب می آموزید، این است که استیو جابز یک سخنران با جاذبه مغناطیسی است، که ایده هایش را با استعداد خاصی به مشتریان ارائه می کند. او کاریزما دارد، کاریزمایی که جامعه شناس آلمانی مکس وبر آن را چنین تعریف می کند: کیفیت معینی از شخصیت یک فرد با مشخصه ای که او را از انسان های معمولی جدا کرده و به یک فرد فوق العاده یا فرا انسانی و یا حداقل دارای قدرت ها و یا کیفیت های ویژه متمایز می سازد. جابز در بین طرفدارانش به یک فرا انسان مبدل گشته است. اما تعریف وبر از کاریزما در یک مورد اشتباه به نظر می رسد. وبر معتقد است: کاریزما برای انسان های معمولی قابل دستیابی نیست. اما اگر شما بیاموزید که جابز چگونه معروفترین ارائه هایش را انجام داده است، شما متوجه خواهید شد که این نیروهای استثنایی برای شما نیز در دسترس می باشد. اگر شما بعضی از این تکنیک ها را به کار ببندید، ارائه شما نیز در بین ارائه کنندگان معمولی، یک روز سرآمد خواهد شد. در مقایسه، رقبا و همکاران شما بیشتر شبیه افراد تازه کار جلوه خواهند کرد.

خانم نانسی دوارته مربی طراحی ارائه، در کتاب اسلاید شناسی چنین می نویسد: ارائه ها در عمل به عنوان یک ابزار ارتباطی کسب و کار تبدیل شده اند. شرکت ها شروع به کار کرده اند، محصولات به بازار عرضه شده اند و سامانه های آب و هوا نجات پیدا کرده اند؛ همه و همه می تواند به دلیل کیفیت ارائه هایی باشد، که به انجام رسیده اند و برعکس چه بسا ایده ها، تلاش ها و حتی موقعیت های شغلی که به دلیل یک ارتباط ناموثر از دست رفته اند. میلیون ها ارائه هر روز انجام می شود اما درصد کمی از آنها به خوبی ارائه می گردند.

اما بپردازیم به خبرهای بد!

خبر بد این است که ارائه شما با آنچه جابز ارائه می داد، مقایسه می شود. او اسلایدهای معمولی، خسته کننده و بسیار فنی را به رویدادهای تئاترگونه تبدیل کرده است، که در آن قهرمانان، اشرار و پس زمینه های خیره کننده نقش آفرینی می کنند. افرادی که برای اولین بار شاهد ارائه استیو جابز بوده اند، آن را تجربه شگفت انگیزی خطاب کرده اند. در خصوص غیبت استیو جابز به دلیل بیماری ای که وی را درگیر کرده بود، مایکل هیلتزیک در سرمقاله ای در لوس آنجلس تایمزچنین نوشت:”هیچ مدیر عاملی در آمریکا تا این اندازه در موفقیت شرکتش تاکنون نقش نداشته است … . جابز فرد الهام بخش و مُبلِغ اصلی اپل است. برای آشنایی بیشتر با این شخصیت توجه شما را به تماشای ویدئوی عرضه آیپاد در اکتبر ۲۰۰۱ جلب می نمایم. گفتار مهیج جابز بسیار خیره کننده است. این اواخر ویدئوی مورد نظر را در یوتیوب دوباره تماشا کردم، با اینکه قبلا آن را دیده بودم، ولی بسیار هیجان زده شده بودم”. جابز تایگر وودز دنیای کسب و کار است و باعث بالا رفتن استاندارهای کیفی برای همه ما شده است.

و اما خبر خوب! 

خبر خوب این است که شما هم می توانید با به کارگیری تکنیک های جابز، مخاطبینتان را همچون او هیجان زده کنید. به کارگیری این تکنیک ها به شما کمک می کند تا ارائه بی نظیر خودتان را بسازید و به شما ابزاری می دهد تا ایده هایتان را متقاعده کننده تر از آنچه تصور می کردید، به مخاطبین ارائه نمایید. این کتاب یعنی رازهای ارائه استیو جابز را به عنوان یک نقشه راه برای موفقیت ارائه هایتان در نظر بگیرید. مطالعه این کتاب مانند این است که استیو جابز مستقیما برای ارائه محصولات، خدمات و شرکتتان به شما راهنمایی می دهد. فرقی نمی کند که شما مدیر عامل شرکتی باشید که قرار است محصول جدیدی را به بازار عرضه کند یا کارآفرینی که قصد دارد تا در بین سرمایه گذاران سخنرانی کند یا حتی یک فروشنده حرفه ای که قصد دارد تا قراردادی را عقد نماید و یا حتی مدرسی که سعی دارد تا کلاس درسش را برگزار کند؛ جابز برای همه ما چیزی برای یادگیری دارد.

بیشتر افراد حرفه ای در حوزه کسب و کار برای انتقال اطلاعات، ارائه می دهند. اما این شامل حال جابز نمی شود. با ارائه استیو جابز تجربه ای خلق می شود، که برای مخاطب الهام بخش بوده و او را به شدت هیجان زده می کند.

Stevejobs_1000x470_21673

این کتاب قصد ندارد تا همه چیز را در مورد استیو جابز بررسی نماید. همچنین نه بیوگرافی یک مرد است و نه تاریخچه شرکت اپل. این کتاب در مورد جابزی که رئیس یک شرکت می باشد نیست، بلکه درمورد جابزی است که قدرت برقراری ارتباطات دارد. و اگر چه این کتاب به شما کمک می کند تا ارائه های تاثیر گذاری را خلق کنید، ولی هنر طراحی ارائه را مختص افرادی می داند که زندگی خود را وقف هنر طراحی و گرافیک نموده اند. چیزی که این کتاب به شما ارائه می دهد، مهارتی است که جابز پشت نشان تجاری اپل آن را بازگو می کند. شما یاد می گیرید که چگوه جابز موارد زیر را به انجام می رساند:

  • مهارت انتقال پیام
  • ارائه ایده ها
  • تولید هیجان برای یک محصول یا یک ویژگی از محصول
  • انتقال یک تجربه به یاد ماندنی
  • خلق مشتریان مُبلِغ

این تکنیک ها به شما کمک می کنند تا ارائه خودتان را به گونه ای شگفت انگیز ایجاد نمایید. این درس ها بسیار ساده هستند، اما به کارگیری آنها به عهده خود شما می باشد. سخن گفتن به شیوه استیو، نیازمند ممارست زیاد است، اما مزیت آن رابطه مستقیمی با موفقیت شغلی، شرکت و شخص شما دارد.

 

 

۴ دیدگاه

  1. سخنی با خوانندگان کتب جابز:
    خواندن کتاب‌های استیو جابز و همچنین زندگی‌نامه جذابش واقعا برای همه افراد حتی آنهایی که شغلشان ربطی به این چیزها ندارد هم لازم است. من بیشتر کتاب‌های مرتبط با جابز را خوانده‌ام. واقعا عالیست. این کتاب را هم حتما می‌خرم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *