طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از مخاطبان بخواهید تصویری را تجسم کنند

%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%ac%d8%b3%d9%85

ویژگی مشترک تمامی ارائه های موفق، انتقال ایده از ذهن شما به مخاطبان است. برای اینکه از لحاظ روانی مخاطبان را درگیر کنید، می توانید به آنها بگویید تا تصویری را که بیان گر هدف شماست در ذهن تصور کنند.

تصور کنید میخواهید درباره معضل فقر و کودکان کار صحبت کنید. ارائه خود را میتوانید اینگونه شروع کنید: «چشمان خود را ببندید و ۷۰ سال قبل را تصور کنید، تجسم کنید کودکی ۱۰ ساله هستید. شما هر روز در یک کارخانه به مدت ۱۲ ساعت، سخت کار میکنید و به ازای هر ساعت ۱۰ سنت دستمزد میگیرید و در هر روز تنها یک وعده غذا میخورید. تاکنون مدرسه را از نزدیک ندیده اید. پاهای خود را از شدت سرما نمیتوانید حس کنید. چه احساسی دارید؟» پس از سکوتی کوتاه، از شرکت کنندگان بخواهید چشمان خود را باز کنند. اکنون درباره احساسات و افکار مخاطبین از آنها سوال بپرسید. سپس به تدریج به سراغ موضوع اصلی بروید و بازخورد حضار را به آن ارتباط دهید.استفاده از عباراتی مانند «چشمان خود را ببندید و تصور کنید» یا «به خاطر بیاورید» یا همان روش تصویر سازی ذهنی به شما کمک میکند در شروع ارائه از این روش به عنوان قلاب استفاده کنید و حضار را درگیر کنید. این روش میتواند هر موضوع خشک و بی روحی که در ظاهر هیچ جذابیتی ندارد و مخاطب با شنیدن آن احساس بی تفاوتی میکند را به ارائه ای هیجان انگیز و درگیرکننده تبدیل کند البته اگر به درستی از آن استفاده کنید.

با اینکار میتوانید یک تصویر ذهنی از آنچه میخواهید ارائه دهید در ذهن مخاطب خود ایجاد کنید و افکار او را به زمان و مکانی خاص ببرید. این تکنیک باعث می شود:

  1. تاثیر گذاری بیشتری داشته باشید

ویژگی خاص عباراتی مانند «تصور کنید» این است که این امکان را به شنونده میدهند یک تصویر فانتزی و خیالی از ایده شما با تصورات و عناصر ذهنی خودشان به تصویر بکشند. به این ترتیب به خاطر آوردن این تصویر بسیار راحت خواهد بود حتی اگر زمان زیادی از ارائه بگذرد. اگر این کار را به درستی و با ظرافت انجام دهید مطمئن باشید که توانسته اید هدف ارائه خود را با تاثیر گذاری طولانی مدت و عمیق به مخاطب انتقال دهید.

  1. به سرعت با مخاطبان ارتباط برقرار کنید

برقراری ارتباط با حضار موثرترین روش جذب مخاطب است. این روش این امکان را فراهم میکند، افرادی که در مقابل شما نشسته اند به موضوع شما فکر کنند و تصویری که در ذهن شما قرار دارد در ذهن آنان نیز قرار گیرد و در نتیجه ارتباطی عمیق تر میان شما شکل گیرد.

شما به حضار اعلام میکنید که خیال پردازی کنند یا اتفاقی را به خاطر بیاورند، زمانی که این اتفاق میافتد، کسانی که این کار را انجام میدهند با همکاری خود نشان میدهند که با شما و همچنین ارائه شما ارتباط برقرار کرده اند و میتوانید مطمئن باشید که تا انتهای ارائه نیز با شما خواهند بود.

ریک الیاس در سال ۲۰۰۹ از یک حادثه هواپیمایی جان سالم به در برد و برای اولین بار آنچه بر او گذشت را در سال ۲۰۱۱ در این سخرانی TED به اشتراک گذاشت. او برای شروع این ارائه کوتاه و پربازدید از روش تصویر سازی ذهنی استفاده کرد تا مخاطبین بتوانند خود را در شرایط سقوط تجسم کنند.

جین چن، کارآفرین و موسس Embrace، در ارائه TED خود در سال ۲۰۰۹ درباره معضلی که برای نوزادان نارس وجود دارد و محصولی که برای حل این مشکل اختراع شده بود سخنرانی کرد. او برای درگیر کردن احساسات مخاطبین، ارائه خود را با جمله «لطفا، چشمان خود را ببندید» آغاز کرد.

ارائه امار

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با آمار و ارقام حضار را جذب کنید

اگر بتوانید از آمار و ارقام، نمودار ها، چارت ها، و تیترهای خبری درست استفاده نمایید می توانید ارائه خود را به گونه ای شروع کنید که کار ساده ای در ادامه سخنرانی برای جلب توجه مخاطبین داشته باشید.

۰ comments
سوال پرسیدن ارائه (2)

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با سوال پرسیدن شکاف دانش ایجاد کنید

زمانی که ارائه خود را شروع می کنید، باید تمام تلاش را برای به وجود آوردن حس خوب در مخاطب و جلب نظر اولیه را انجام دهیم. چرا که مخاطب در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی تصمیم می گیرد که به صحبت های شما گوش دهد.

۰ comments
شروع ارائه

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ یک داستان جذاب تعریف کنید

دفعه آخری که تحت تاثیر یک سخنران حرفه ای قرار گرفتید را بخاطر بیاورید. حتما به این موضوع فکر کردید که کاش شما هم می توانستید مثل او سخنرانی کنید و پیام خود را به مخاطبان؛ کارمندان یا سرمایه گذاران با چنین تاثیرگذاری زیادی منتقل نمایید.

۰ comments

۳ دیدگاه

  1. سلام.وبسایتتون فوق العادس.به کارتون ادامه بدین

  2. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران
    وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *