طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از تصویر و ویدیو استفاده کنید

%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-1

یک تصویر مناسب بیش از هزار کلمه گویا و ارزشمند است

حتما این جمله به گوشتان خورده است که “یک تصویر مناسب بیش از هزار کلمه گویا و ارزشمند است”. همچنین با توجه به تحقیقات گسترده ای که بر موضوع اثر برتری تصویر (Picture superiority effect) انجام شده است، هیچگاه نبایددر طراحی ارائه، استفاده بهینه از تصویر و ویدیوها را فراموش کنیم.

طبق تعریف اثر برتری تصویر، اطلاعاتی که از طریق تصویر به ذهن انسان انتقال می یابند بسیار راحت تر از همان اطلاعات که از طریق کلمات منتقل میگردند، آموخته و به خاطر آورده میشوند.

در آزمایشی، مشخص شد اطلاعاتی که از طریق لغات ارائه میگردند بعد از گذشت ۷۲ ساعت، تنها %۱۰ در ذهن مخاطب ماندگاری دارند، اما به کمک تصاویر %۶۵ مفاهیم قابل یادآوری هستند. نه تنها مفاهیم، از طریق تصاویر، با سرعت بیشتری یادآوری میشوند بلکه تا ۶۰۰۰۰ برابر سرعت پردازش آنها در ذهن، نسبت به کلمات بیشتر است.

بعضی از مطالب و موضوعات بهتر است بدون کلمات ارائه شوند. برای مثال صحبت از هنر ساده نیست و پیچیدگی های خود را دارد و بهتر است به صورت بصری تجربه شود. از این رو بهترین فرصت استفاده از جلوه های بصری مانند عکس و فیلم برای ارائه دهنده گانی است که میخواهند در زمینه های هنر، معماری، عکاسی و طراحی سخنرانی کنند. اگر میخواهید محصول خود را معرفی کنید و نحوه کار آن را توضیح دهید، توصیه میشود به جای اینکه با کلمات ذهن مخاطب را خسته کنید با یک فیلم کوتاه یا استفاده از چند تصویر ایده خود را به مخاطب نشان دهید.

مطمئنا جست و جو و پیدا کردن یا خلق تصاویری مناسب که گویای مطالب شما باشد زمان و انرژی زیادی را صرف میکند. اما این کار، برای کسب حداکثر تاثیر گذاری بر مخاطب، کاملا ارزش آن را دارد.

%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-2

دو نکته هنگامی که از تصاویر استفاده می کنید

تصاویر مرتبط انتخاب کنید

نکته اول و مهمترین نکته این است که تصویر را کاملا مرتبط با موضوع ارائه خود انتخاب کنید. استفاده از تصاویر بی ربط خطرناکترین اشتباهی است که شما به عنوان ارائه دهنده میتوانید مرتکب شوید. در تمام طول ارائه، ذهن مخاطب، به طور ناخودآگاه در تلاش است که صحبت های شما را با تصویر ابتدایی بسنجد و اگر تصویر با صحبت های شما در تناقض باشد، مخاطب دچار دوگانگی و سردرگمی میشود. چنین اشتباهی باعث میشود که مخاطبین نتوانند با شما هم قدم شوند و از مسیر ارائه دلخواه شما منحرف میشوند.

از تصاویر پیش پاافتاده استفاده نکنید

هرگز از تصاویر بدیهی و پیش پا افتاده استفاده نکنید. تصور کنید در ابتدای یک ارائه درباره اهمیت کار گروهی، با تصویری روبرو شوید که دو نفر درحالی که لبخند میزنند باهم دست میدهند. آیا تصویر مناسبی انتخاب شده است؟ ذهن شما را چقدر درگیر موضوع ارائه میکند؟. چنین انتخاب هایی باعث نمیشوند مخاطبین جذب ارائه شما شوند. همچنین انتخاب تصاویر مفهومی و عمیق یا بسیار خلاقانه که ممکن است برداشت های متفاوتی از آن ها صورت بگیرد یکی دیگر از اشتباهاتی است که باید از آن پرهیز کنید.

در ساختن اسلایدها برای به کارگیری تصاویر به چند نکته کوچک و مهم زیر نیز دقت کنید:

  1. تصویر باید در مرکز اسلاید قرار بگیرد
  2. تصویر نه خیلی بزرگ باشد که قسمت هایی از مشخص نشود و نه خیلی کوچک که دیدن آن دشوار باشد
  3. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید
  4. از تصاویری که دارای watermark یا برچسب هستند استفاده نکنید
  5. منبع عکس را اعلام کنید

استفاده از فیلم یا ویدیو

بدون شک یکی از بهترین ابزارها برای به تصویر کشیدن موضوع ارائه و منتقل کردن آن ویدیو است. پخش کردن ویدیو در زمان ارائه، مخاطبین را به وجد­ میاورد. بر خلاف اسلایدها که حاوی متن و نکات کلیدی هستند، در یک ویدیو می توان از اشخاص، تصاویر و صدا برای نفوذ به حضار استفاده نمایید. استفاده درست از فیلم میتواند در جلب توجه حضار بسیار به ارائه شما کمک کند. اما احتمال وقوع اشتباه همیشه وجود دارد که بهتر است از آنها پرهیز کنید. فارغ از اهمیت نکاتی که درباره عکس و تصویر بیان شد با در نظر داشتن نکات زیر نیز میتوانید به خوبی از این ابزار برای جلب کردن توجه مخاطبین استفاده کنید:

از فیلم های کوتاه استفاده کنید: زمان فیلم یکی از مهمترین مشخصه های آن است. نشان دادن فیلمی که زمان آن بیش از ۶۰ ثانیه باشد یک ریسک محسوب میشود و خطر از دست دادن مخاطب وجود دارد.

فیلم های جذاب انتخاب کنبد: تصور کنید در ارائه فیلمی کوتاه از ارائه دهنده که درحال مصاحبه با یک شبکه خبری است پخش شود یا در فیلم ببینید که شرکت یا سازمانی در حال معرفی است که به فیلم جنبه تبلیغاتی می بخشد. غیرممکن به نظر میرسد که چنین ارائه ای بتوانند در جذب مخاطب موفق عمل کند.

نمونه های موفق استفاده از ویدیو و تصاویر در ارائه های TED

درک سیورز، کارآفرین موفق آمریکایی، در ارائه TEDخود در سال ۲۰۱۰، درباره رهبری و چگونگی شکل گیری جنبش ها سخنرانی کرد. او به شکل نوآورانه ای توانست با استفاده از فیلم در انتقال پیام خود موفق عمل کند و حضار به وجد بیاورد.

در سال ۲۰۱۱، الیسون گوپنیک-محقق و روانشناس- با یک عکس از نوزادی که کتابی در دست دارد ارائه خود را شروع کرد و درباره اینکه نوزادان چگونه فکر میکنند سخنرانی کرد.

ارائه امار

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با آمار و ارقام حضار را جذب کنید

اگر بتوانید از آمار و ارقام، نمودار ها، چارت ها، و تیترهای خبری درست استفاده نمایید می توانید ارائه خود را به گونه ای شروع کنید که کار ساده ای در ادامه سخنرانی برای جلب توجه مخاطبین داشته باشید.

۰ comments
سوال پرسیدن ارائه (2)

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با سوال پرسیدن شکاف دانش ایجاد کنید

زمانی که ارائه خود را شروع می کنید، باید تمام تلاش را برای به وجود آوردن حس خوب در مخاطب و جلب نظر اولیه را انجام دهیم. چرا که مخاطب در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی تصمیم می گیرد که به صحبت های شما گوش دهد.

۰ comments
شروع ارائه

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ یک داستان جذاب تعریف کنید

دفعه آخری که تحت تاثیر یک سخنران حرفه ای قرار گرفتید را بخاطر بیاورید. حتما به این موضوع فکر کردید که کاش شما هم می توانستید مثل او سخنرانی کنید و پیام خود را به مخاطبان؛ کارمندان یا سرمایه گذاران با چنین تاثیرگذاری زیادی منتقل نمایید.

۰ comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *