طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از یک نقل قول تاثیرگذار استفاده کنید

%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%82%d9%88%d9%84

آیا دوست دارید به ارائه خود اعتبار ببخشید؟ آیا کسب اعتبار با استفاده از سخن شخصیتی شناخته شده و تاثیرگذار می تواند در اعتبار دادن به ارائه موثر باشد؟
فرض کنید که ارائه خود را با یک نقل قول آغاز می کنید. نقل قولی کوتاه که پیام اصلی ارائه شما در آن نهفته است. برای مثال تصور کنید میخواهید درباره موضوع برخورد ساده با مسائل سخنرانی کنید، میتوانید ارائه خود را این چنین شروع کنید و از انیشتین کسب اعتبار کنید: انیشتین: خیال پردازی از دانش مهمتر است.

بهتر است پیش از طراحی ارائه و تصمیم برای چگونگی شروع آن نکات زیر را به دقت بررسی کنید و اگر تصمیم گرفتید که برای شروع ارائه از روش نقل قول یا سخنان کوتاه افراد معروف استفاده کنید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

هرچه کوتاه تر، دلنشین تر: همیشه با این نکته دقت داشته باشید که نقل قول خود را بسیار کوتاه انتخاب کنید. جملات و نقل قول های بلند و طولانی به سرعت برای مخاطب خسته کننده میشوند و حواس آنها را پرت میکند. جمله یا جملاتی که برمی گزینید هرچه کوتاه تر و خلا صه تر بیان شوند تاثیر گذاری بیشتری خواهند داشت. البته واضح است که هرگز نباید تغییری در نقل قول ایجاد کنید که آنرا از معنای حقیقی خود دور کند و تلاش خود را کنید تا به همان شکل بیان شده آن را مطرح نمایید.

متناسب انتخاب کنید: شما با استفاده از نقل قول یا یک سخن کوتاه در آغاز ارائه، شنوندگان خود را ملزم می کنید که به آن توجه کنند و پیامی را که از آن دریافت میکنند در گوشه ای از ذهن خود نگه دارند و در طول ارائه شما به درستی کلام شما پی ببرند. از مرتبط بودن نقل قول با موضوع اصلی ارائه اطمینان حاصل کنید، در غیر اینصورت، مخاطب خود را دچار سردرگمی خواهید کرد. نکته دیگری که باید به آن دقت کنید این است که جملاتی که به عنوان سخنان آغازین از شخص دیگری روایت میکنید مناسب با شرایط و جو حاکم بر جلسه باشد. برای مثال در روزهای عزاداری از سخنان طنز استفاده نکنید.

از منبع قابل اطمینان استفاده کنید: صحت منبعی که از آن نقل قول ها را استخراج میکنید بررسی کنید. مطمئین شوید کاملا به همان شکلی است که نقل شده است. اگر کوچکترین شکی در مورد اعتبار جملاتی که میخواهید ازآن ها استفاده کنید دارید حتما پیش از بیان آن ها یا حتی پیش از طراحی ارائه چندین بار و از منابع گوناگون تحقیق کنید تا اطمینان حاصل کنید. استفاده از نقل قول بدون اعتبار و اشتباه نه تنها به ارائه شما اعتبار نمیبخشد بلکه به کلی تمامی ارزش آن را زیر سوال می برد.

از شخصیتی شناخته شده نقل قول کنید: اگر از نقل قول ها برای اعتبار بخشیدن به ارائه خود استفاده می کنید باید از شخصی نقل قول کنید که دارای اعتبار کافی باشد. معمولا ارائه دهندگان از شخصیت هایی نقل قول می کنند که برای مخاطبین شناخته شده هستند تا نیازی به معرفی آنها نباشد. اگر از شخصیتی موفق در زمینه تخصصی خود که برای مخاطبین کاملا شناخته شده نیست نقل قول می کنید، زمان کوتاهی را به معرفی او و اشاره به چند دستاورد مهم او اختصاص دهید و سپس از او نقل قول کنید، به این ترتیب حضار توجه بیشتری به سخنان شما می نمایند.
اگر از اسلاید و تصاویر برای ارائه استفاده می¬کنید، اضافه کردن یک تصویر از چهره فرد مذکور میتواند در طراحی ارائه بسیار موثر باشد.

از نقل قول هایی که بیش از حد استفاده شده اند پرهیز کنید: از نقل قولی استفاده کنید که مخاطبین آن را نشنیده باشند. نقل قول هایی وجود دارند که بسیار شناخته شده هستند، اگر چه ممکن است این نقل قول ها بسیار تاثیر گذار باشند و منظور شما را به خوبی بیان کنند ولی بهتر است شما از این نقل قول ها استفاده نکنید، زیرا تاثیر خود را برای مخاطبی که آنرا چندین بار شنیده است از دست داده است و نمیتواند مخاطب را جذب کند.
برای مثال جیم کی در مسابقات جهانی سخنرانی (Toastmasters International World Championship of Public Speaking) در سال ۲۰۰۳ درباره اهمیت رویاپردازی سخنرانی کرد. او جمله ای از مارتین لوترکینگ را استفاده کرد. جیم کی به جای استفاده از جمله معروف “من رویایی دارم” که توسط لوترکینگ نقل شده است، جمله دیگری را از او نقل کرد که البته برای ارائه او بسیار مناسب بود:
مارتین لوترکینگ، یکی از بزرگترین رهبران این عصر میگوید: “برای انجام کار درست هر زمانی درست است.” که یعنی اگر در کودکی رویاپردازی کار درستی است پس رویاپردازی برای انسان های بالغ نیز درست است.

در سال ۲۰۱۳، اندرو سالمون، نویسنده موضوعات سیاسی، فرهنگی و روانشناسی درباره افسردگی در TED سخنرانی کرد. پس از اتفاقات ناگواری که برای اندرو در سال ۱۹۹۱ می افتد، او دچار افسردگی شدیدی میگردد. اندرو در این ارائه، درباره وضعیت خود در این دوران و تحقیقاتی درباره افسردگی صحبت میکند. او ارائه خود را با شعر کوتاهی از امیلی دیکنسون شروع کرد.

sirken-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با حس شوخ طبعی آغاز کنید

تصور کنید در ارائه خود فقط حقایق، آمار و ارقام و نظرات خود را بیان کنیم و پس از آن به خانه برگردیم، چه اتفاقی می افتد؟

۰ comments
%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%b3%d8%a7%d8%b2%db%8c-1

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از تصویر و ویدیو استفاده کنید

یک تصویر مناسب بیش از هزار کلمه گویا و ارزشمند است.

۰ comments
%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%82%d9%88%d9%84

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از یک نقل قول تاثیرگذار استفاده کنید

آیا دوست دارید به ارائه خود اعتبار ببخشید؟ آیا کسب اعتبار با استفاده از سخن شخصیتی شناخته شده و تاثیرگذار می تواند در اعتبار دادن به طراحی ارائه موثر باشد؟
فرض کنید که ارائه خود را با یک نقل قول آغاز می کنید. نقل قولی کوتاه که پیام اصلی ارائه شما در آن نهفته است. برای مثال تصور کنید میخواهید درباره موضوع برخورد ساده با مسائل سخنرانی کنید، میتوانید ارائه خود را این چنین شروع کنید و از انیشتین کسب اعتبار کنید: انیشتین: خیال پردازی از دانش مهمتر است.

۰ comments
ارائه امار

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با آمار و ارقام حضار را جذب کنید

اگر بتوانید از آمار و ارقام، نمودار ها، چارت ها، و تیترهای خبری درست استفاده نمایید می توانید ارائه خود را به گونه ای شروع کنید که کار ساده ای در ادامه سخنرانی برای جلب توجه مخاطبین داشته باشید.

۰ comments
سوال پرسیدن ارائه (2)

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با سوال پرسیدن شکاف دانش ایجاد کنید

زمانی که ارائه خود را شروع می کنید، باید تمام تلاش را برای به وجود آوردن حس خوب در مخاطب و جلب نظر اولیه را انجام دهیم. چرا که مخاطب در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی تصمیم می گیرد که به صحبت های شما گوش دهد.

۰ comments
شروع ارائه

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ یک داستان جذاب تعریف کنید

دفعه آخری که تحت تاثیر یک سخنران حرفه ای قرار گرفتید را بخاطر بیاورید. حتما به این موضوع فکر کردید که کاش شما هم می توانستید مثل او سخنرانی کنید و پیام خود را به مخاطبان؛ کارمندان یا سرمایه گذاران با چنین تاثیرگذاری زیادی منتقل نمایید.

۰ comments