طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با حس شوخ طبعی آغاز کنید

sirken-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87

تصور کنید در ارائه خود فقط حقایق، آمار و ارقام و نظرات خود را بیان کنیم و پس از آن به خانه برگردیم، چه اتفاقی می افتد؟

مسئولیت شما به عنوان ارائه دهنده این است که به ایده ها، نظرات و حقایقی که مطرح میکنید معنی ببخشید، نمودار ها و شکل ها را زنده کنید و در تمام فضای جلسه یا رویداد حسی اغوا کننده جاری کنید. به حضار دقت کنید. اگر پس از ارائه با حسی بهتر از پیش، سالن را ترک کردند، از ارائه خود رضایت داشته باشید.

در ابتدا ببینیم استفاده از شوخ طبعی چه تاثیراتی بر ارائه شما خواهد گذاشت.

  • ایجاد احساس راحتی بین ارائه دهنده و حضار

بسیار بدیهی به نظر میرسد که ما با کسانی که باعث خنده ما میشوند احساس راحتی میکنیم. اگر این احساس به مخاطبین منتقل شود گام بزرگی در موفقیت ارائه برداشته اید زیرا توانسته اید توجه مخاطب را جلب کنید. این روش باعث میشود مخاطب شما در همان لحظه شروع به ارائه شما علاقه مند شود و فارغ از استرس و نگرانی ها به صحبت های شما توجه کند.

  • خاطره انگیز کردن ارائه

اگر بتوانید اهداف ارائه را در غالب شوخی و طنز انتقال دهید در ذهن مخاطب ماندگاری بیشتری خواهید داشت. همچنین اگر طراحی ارائه شما به شکلی باشد که بخواهید عنوان اصلی را در ابتدای ارائه بیان کنید استفاده از این روش تاثیر گذاری و ماندگاری نکته اصلی ارائه را افزایش میدهد.

  • قابل تحمل کردن موضوعات سنگین

هیچ کس علاقه ندارد که زمان زیادی را صرف گوش دادن به مطالب خشک و سنگین کند. در چنین مواقعی توصیه میشود ارائه را با شوخی یا جُک شروع کنید. با اینکار ذهنیت مخاطب و همچنین فضای ارائه طوری تغییر میکنند تحمل موضوعات سخت و سنگین آسان تر خواهد شد.

%d8%b7%d8%b1%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%b4%d8%b1%d9%88%d8%b9-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%ae-%d8%b7%d8%a8%d8%b9%db%8c

دام های استفاده از حس شوخ طبعی و طنز در ارائه

همانطور که مشاهده کردیم طنز و شوخ طبعی یکی از موثر ترین روش هایی است که در آغاز ارائه میتواند به کار گرفته شود. اما این روش مانند یک شمشیر دولبه عمل میکند. اگر در زمان مناسب و به شکل صحیح از آن بهره مند شوید بازی را برده اید. اما اگر در استفاده از آن لغزشی از خود نشان دهید ارائه را نابود خواهید کرده، یا شاید آینده شغلی خود را بر باد دهید. بهتر است پیش از به کار گیری این روش به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • از مرتبط بودن شوخی با موضوع ارائه اطمینان داشته باشید

هدف اصلی شما از این روش باید جلب توجه بیشتر مخاطبین به شما و ارائه شما باشد. پس هرگز از جُک یا شوخی های بی ربط استفاده نکنید، حتی اگر جُک شما بسیار خنده دار و جذاب باشد. این کار نه تنها وقت تلف کردن است بلکه مخاطب را سردرگم میکند و او را از مسیری که ارائه طی خواهد نمود دور میکند.

گاهی ممکن است شما از یک حکایت یا داستان در ابتدای ارائه خود با هدف طنز استفاده کنید. در این شرایط دقت کنید که داستان ساده ای را بیان کنید و مخاطب را دچار پیچیدگی های داستان نکنید.

  • با این جملات شروع نکنید

هرگز با جملاتی مانند جمله های زیر شروع نکنید:

«اون داستانو شنیدین که درباره…»

«یه موضوع خنده دار میخوام بگم. حتما میخنیدن.»

هیچ کدام از این جملات و جملات دیگری از این دست انتخاب مناسبی برای گفتن جُک یا طنزپردازی نیست. بلکه نتیجه عکس خواهند داشت و میتوانند موضوعی خنده دار را بی ارزش جلوه دهند.

  • مخاطب خود را بشناسید

شما برای مخاطبین ارائه میدهید، پس همواره باید حواستان باشد اگر جُک میگویید یا شوخی میکنید تنها هدف، مخاطب شما باشد. هرگز برای خودنمایی یا کاهش استرس خود از این روش استفاده نکنید.

حدود بازه سنی حضار را در ذهن داشته باشید و همچنین علایق عمومی آن ها را بدانید؛ یعنی حداقل بدانید که چرا برای سخنرانی شما جمع شده اند. در غیر اینصورت ممکن است جُکی که میگویید یا شوخی ای که انجام میدهید برای حضار جالب نباشد که این اتفاق بسیار خطرناک است.

طنز یک موضوع سلیقه ای است و از فردی به فرد دیگر یا از گروهی به گروه دیگر این سلیقه متفاوت است. ممکن است یک شوخی که برای شما جالب است برای فرد دیگری بی اهمیت باشد یا برای فردی دیگر توهین آمیر باشد. با تحقیق و تفکر فراوان و شناخت کامل از مخاطبین خود از این روش برای طراحی شروع یک ارائه ناب استفاده نمایید.

  • شما کمدین نیستید

اگر چه استفاده از شوخی و طنز در ارائه توصیه میشود اما بدانید که شما برای اجرای استندآپ کمدی به روی صحنه نرفته اید. وظیفه شما به عنوان ارائه دهنده این است که پیام ارائه را به مخاطب انتقال دهید به شکلی که موثر واقع شود، و استفاده از شوخ طبعی در ابتدای ارائه به این هدف کمک میکند.

  • از شوخی های نامناسب پرهیز کنید

شوخی های نامناسب یا زننده آنهایی هستند که با عث دلخوری فرد یا عده ای میشوند. از شوخی هایی استفاده نکنید که بین مخاطبان یا افراد جامعه تقسیم بندی ایجاد کنند. به عبارت دیگر از هدف قرار دادن عده ای از افراد خودداری کنید. این عمل بسیار غیر حرفه ای است. افراد قد کوتاه، عینکی ها، زن ها، کچل ها و … نباید هدف جُک های شما قرار گیرند.

سراغ مسائل حساس مانند مذهب، دین، نژاد، جنسیت، طبقات اجتماعی و … نروید.

اگر جامعه در ایام سوگواری قرار دارد بهتر است با دقت از این روش استفاده کنید تا توهین آمیز نباشد.

  • خنده حضار را قطع نکنید

وقتی به نکته ای خنده دار اشاره میکنید حضار شروع به خندیدن میکنند. تا زمانی که خنده آنها قطع نشده چیزی نگویید.

اگر در حالی که خضار در حال خندیدن هستند صحبت کنید، صدای شما به گوش نمیرسد. اما مهمتر از به گوش نرسیدن صدا شما میتواند این نکته باشد که مخاطب تصور کند شما میخواهید مانع خندیدن او بشوید. در هنگامی که آنها در حال خندیدن هستند، به مخاطب یا اطراف خود نگاه کنید و لبخند بزنید.

اگر به جُک یا شوخی ما نخندیدند چه کار کنیم؟

هیچ چیز غم انگیز تر این نیست که واکنشی منفی نسبت به جُک شما نشان دهند، البته نشان ندادن هیچ واکنشی نیز به همان اندازه غم انگیز است.

اگر فکر میکنید شوخی ای که در نظر گرفته اید مناسب است و با نکاتی که ذکر شد، تطابق دارد و تنها ایراد آن اینست که مخاطبین را به خنده نمی اندازد توصیه میشود به ادامه ارائه خود بپردازید و این موضوع را فراموش کنید. برای اینکه همچین اتفاقی در ارائه های شما رخ ندهد باید جک و شوخی خود را قبلا پیش چند نفر آزمایش کنید،  با این آزمایش با خیال آسوده می توانید از این ترفند استفاده کنید. البته آماده کردن یک شوخی یا جُکی دیگر نیز در هنگام طراحی ارائه همیشه مفید خواهد بود تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید.

سر کن رابینسون، متخصص آموزش و نویسنده انگلیسی، که یکی از پربازدیدترین سخنرانی های TED را در سال ۲۰۰۶ درباره آموزش و بحران منابع انسانی انجام داد؛ برای بار دیگر نیز در سال ۲۰۱۰ موفق به ارائه در TED شد. او با هوشمندی توانست از تکنیک شوخ طبعی استفاده کند و مخاطبین را برای یک ارائه ۱۸ دقیقه ای آماده کند.

شان آکر، نویسنده و سخنران آمریکایی، در سال ۲۰۱۱، در سخنرانیTED  به خوبی از این روش استفاده کرد. او ارائه خود را با داستانی شخصی آغاز کرد و با به کارگیری اغراق توانست تنها با گفتن چند جمله حضار را چندین مرتبه بخنداند.

ارائه امار

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با آمار و ارقام حضار را جذب کنید

اگر بتوانید از آمار و ارقام، نمودار ها، چارت ها، و تیترهای خبری درست استفاده نمایید می توانید ارائه خود را به گونه ای شروع کنید که کار ساده ای در ادامه سخنرانی برای جلب توجه مخاطبین داشته باشید.

۰ comments
سوال پرسیدن ارائه (2)

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با سوال پرسیدن شکاف دانش ایجاد کنید

زمانی که ارائه خود را شروع می کنید، باید تمام تلاش را برای به وجود آوردن حس خوب در مخاطب و جلب نظر اولیه را انجام دهیم. چرا که مخاطب در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی تصمیم می گیرد که به صحبت های شما گوش دهد.

۰ comments
شروع ارائه

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ یک داستان جذاب تعریف کنید

دفعه آخری که تحت تاثیر یک سخنران حرفه ای قرار گرفتید را بخاطر بیاورید. حتما به این موضوع فکر کردید که کاش شما هم می توانستید مثل او سخنرانی کنید و پیام خود را به مخاطبان؛ کارمندان یا سرمایه گذاران با چنین تاثیرگذاری زیادی منتقل نمایید.

۰ comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *