طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با سوال پرسیدن شکاف دانش ایجاد کنید

 

سوال پرسیدن ارائه

زمانی که ارائه خود را شروع می کنید، باید تمام تلاش خود را برای به وجود آوردن حس خوب در مخاطب و جلب نظر اولیه انجام دهید، چرا که مخاطب در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی تصمیم می گیرد که به صحبت های شما گوش دهد.

در ابتدای صحبت های خود یک جمله قانع کننده و مثبتی را بیان کنید و بعد از مخاطبان سوالی بپرسید. به عنوان مثال بگویید: « ۲۰ درصد مردم جامعه، ۸۰ درصد پول و درآمد جامعه را در اختیار دارند. و سپس سوال بپرسید که آیا شما هم جز این ۲۰ درصد برتر هستید؟ و بعد به سوالات بعدی خود و یا ادامه صحبت هایتان بپردازید.

این یک پدیده جالب روانشناسی است که همه آدم ها از دوران کودکی شرطی می شوند که وقتی از آن ها سوالی پرسیده می شود به آن پاسخ دهند. هرگاه سوالی می پرسید، افراد به صورت غریزی و غیرارادی جواب سوالتان را می دهند؛ حتی ممکن است این کار را آرام انجام دهند. نکته اصلی همین است که نظر آن ها به شما جلب می شود.

سوال شکافی بین چیزی که شنونده می داند و چیزهایی که نمی داند ایجاد می کند. چون مخاطبین شما تمایل دارند شکاف ایجاد شده را پر کنند پس حس کنجکاوی در آنها برانگیخته می گردد. سوال­ها مخاطبین شما را به فکر کردن وادار می نمایند تا پاسخی پیدا کنند و در نتیجه جذب ارائه شما شوند.

نکته بسیار مهمی که در سوال پرسیدن باید مد نظر داشته باشید این است که پس از پرسیدن سوال سکوت کنید. به اندازه ای سکوت نمایید که مخاطبین زمان کافی برای واکنش به سوال را داشته باشند. سکوت مخاطبین را روی مسیر دلخواه شما قرار می دهد. اگر پس از سوال سکوت نکنید، افکار حضار را تخریب می کنید، که این اشتباه باعث می گردد دیگر به ارائه شما توجه کامل نداشته باشند.

یکی دیگر از فواید سوال پرسیدن برقراری ارتباط با حضار است. از آنها انتظار نداشته باشید تا به سوالتان با صدای بلند پاسخ دهند. زیرا هدف از پرسش­های بلاغی (اسهتفام انکاری و استفهام تاکیدی) جهت دادن به فکر مخاطبین است.

در ارائه بعدی خود سعی کنید با پرسیدن سوال، یک شکاف اطلاعاتی در ذهن حضار ایجاد نمایید. برای تاثیر گذاری بیشتر بهتر است به کنجکاوی ایجاد شده با طرح یک داستان که به موضوع ارائه مرتبط است پاسخ دهید.

برای مثال بیایید فرض کنیم شما ارائه خود را با سوال زیر شروع کردید: “به نظر شما مهمترین علتی که بیشتر افراد با وجود کار بیشتر و سخت تر در حرفه خود پیشرفت نمی کنند چیست؟”

پس از پرسیدن این سوال می توانید جواب را بلافاصله بیان کنید: “مهمترین علت شکست بیشتر افراد این است که برای خود هدفی در نظر نمی گیرند.”

همچنین شما می توانید به جای اینکه پاسخ را دودستی تقدیم مخاطب کنید به او اجازه دهید که خودش پاسخ را دریابد. با طرح یک داستان جذاب، تاثیرگذار و مرتبط، پاسخ سوال را به طور ضمنی در اختیار مخاطب قرار دهید. در مثال بالا می توانید پس از طرح سوال، برای مثال داستان دوست خود را تعریف کنید که با وجود کار فراوان در اداره تا نیمه­ های شب پیشرفت نمی کرد، اما پس از اینکه قدرت تعیین اهداف را درک کرد معاون شرکت گردید.

سایمون سینک در سخنرانی TED خود، با کمک سوال پرسیدن یک ارائه فوق العاده را شروع می کند.

سایمون سینک در سخنرانی TED خود درباره رهبران بزرگ دنیا و نحوه ایجاد انگیزه در مردم به خوبی کاربرد این روش را نشان می دهد. با پرسیدن سوال­های گوناگون درباره شرکت اپل، لوترکینگ و برادران رایت مخاطبین را جذب می کند و یکی از پربیننده ترین سخنرانی­های تد را رقم میزند.


%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%82%d9%88%d9%84

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از یک نقل قول تاثیرگذار استفاده کنید

آیا دوست دارید به ارائه خود اعتبار ببخشید؟ آیا کسب اعتبار با استفاده از سخن شخصیتی شناخته شده و تاثیرگذار می تواند در اعتبار دادن به طراحی ارائه موثر باشد؟
فرض کنید که ارائه خود را با یک نقل قول آغاز می کنید. نقل قولی کوتاه که پیام اصلی ارائه شما در آن نهفته است. برای مثال تصور کنید میخواهید درباره موضوع برخورد ساده با مسائل سخنرانی کنید، میتوانید ارائه خود را این چنین شروع کنید و از انیشتین کسب اعتبار کنید: انیشتین: خیال پردازی از دانش مهمتر است.

۰ comments
ارائه امار

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با آمار و ارقام حضار را جذب کنید

اگر بتوانید از آمار و ارقام، نمودار ها، چارت ها، و تیترهای خبری درست استفاده نمایید می توانید ارائه خود را به گونه ای شروع کنید که کار ساده ای در ادامه سخنرانی برای جلب توجه مخاطبین داشته باشید.

۰ comments
سوال پرسیدن ارائه (2)

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با سوال پرسیدن شکاف دانش ایجاد کنید

زمانی که ارائه خود را شروع می کنید، باید تمام تلاش را برای به وجود آوردن حس خوب در مخاطب و جلب نظر اولیه را انجام دهیم. چرا که مخاطب در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی تصمیم می گیرد که به صحبت های شما گوش دهد.

۰ comments
شروع ارائه

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ یک داستان جذاب تعریف کنید

دفعه آخری که تحت تاثیر یک سخنران حرفه ای قرار گرفتید را بخاطر بیاورید. حتما به این موضوع فکر کردید که کاش شما هم می توانستید مثل او سخنرانی کنید و پیام خود را به مخاطبان؛ کارمندان یا سرمایه گذاران با چنین تاثیرگذاری زیادی منتقل نمایید.

۰ comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *