طراحی شروع یک ارائه ناب؛ یک داستان جذاب تعریف کنید

شروع ارائه

دفعه آخری که تحت تاثیر یک سخنران حرفه ای قرار گرفتید را بخاطر بیاورید. حتما به این موضوع فکر کردید که کاش شما هم می توانستید مثل او سخنرانی کنید و پیام خود را به مخاطبان؛ کارمندان یا سرمایه گذاران با چنین تاثیرگذاری زیادی منتقل نمایید.

اما نکته قابل توجه اینجاست که ارائه دهندگان بزرگ این چنین به دنیا نیامده اند بلکه توانسته اند خود را در این زمینه تقویت نمایند. تبدیل شدن به یک سخنران خوب، مانند یادگیری هر مهارت دیگر، نیازمند یادگیری اصول، تکنیک های مناسب و تلاش مستمر است.

یک ارائه ناب دارای یک شروع فوق العاده است. شروع مناسب حضار را مشتاقانه در انتظار یک ارائه ناب سر جای خودشان می نشاند.

همانطور که می دانیم، توجه مخاطبین در ابتدا و انتهای ارائه در بالاترین سطح خود قرار دارد. در نظر گرفتن این نکته، فرصت بسیار مناسبی است تا توجه مخاطبین را جلب نموده و آن ها را متقاعد سازید که به شما توجه نمایند و نکات جدیدی بیاموزند.
همه این جمله را شنیدیم که: “شما هرگز فرصتی دوباره برای تاثیر اولیه نخواهید داشت.” هنگامی که شما در مقابل حضار قرار می گیرید حدود یک دقیقه زمان دارید تا توجه مخاطبین را جلب کنید و به آنها انگیزه بدهید تا به شما گوش دهند. از این رو شما باید تمام هنر خود برای طراحی یک شروع هیجان انگیز به کار ببرید.

داستان تعریف کنید ارائه ناب

یک داستان جذاب تعریف کنید
در بین روش های مختلف شروع سخنرانی، داستان گویی، موفق ترین و قدرتمند ترین روش شروع سخنرانی محسوب می شود. همه ما از داستان لذت می بریم و نکاتی یاد می گیریم، زیرا ارتباط برقرار کردن با آنها ساده است. سعی کنید داستانی انتخاب نمایید که علاوه براین که به موضوع سخنرانی مرتبط است سرگرم کننده نیز باشد. می توانید یک داستان شخصی یا یک واقعه تاریخی را تعریف کنید ولی باید توجه نمایید که در پایان داستان بتوانید نتایج آن را استخراج کنید.

بیان داستان به دلایل زیر میتواند یک استراتژی عالی برای شروع ارائه شما باشد:

  1. داستان ها مخاطبین را به خود جذب می کند
    همه عاشق شنیدن یک داستان خوب هستند، پس شروع کردن ارائه با یک داستان توجه حضار را جلب مینماید. زمانی که شما شروع به گفتن داستان می کنید مخاطبین هیچ چارهای جز گوش دادن به شما ندارند.
  2. داستان ها باعث ایجاد ارتباط بین گوینده و شنونده میشود
    یک داستان شخصی می تواند احساسات شنونده را تحریک کند. طبق تحقیقات انجام شده، ذهن انسان نمی تواند تفاوت حوادث واقعی و خیالات را تشخیص دهد، به همین دلیل زمانی که شما داستانی را تعریف می کنید مخاطبین تمامی احساساتی که درون داستان شما قرار دارد را نه تنها تصور میک نند بلکه لمس می کنند.
  3. داستان ها به یاد ماندنی هستند
    یکی از ویژگی های طبیعی انسان این است که می تواند بوسیله داستان ها بسیار بیاموزد. تحقیقات علمی نشان می دهند که انسان ها به زندگی خود به عنوان یک داستان که دارای شروع و پایان است نگاه می کنند و هر تجربه جدیدی در زندگی مانند یک فصل جداگانه در نظر گرفته میشود. ممکن است آمار و ارقام و چارت های گوناگون فراموش شود، اما به دلیل این ویژگی ذاتی، عناصر ضروری یک داستان در ذهن ها باقی می ماند.

در این ارائه سوزان کین در TED می توانید نمونه یک شروع فوق العاده با داستان را تماشا کنید.

در این سخنرانی TED با عنوان “قدرت افراد درونگرا”، سوزان کین با استفاده از یک داستان شخصی در ابتدای ارائه خود توانست توجه حضار را به آنچه می خواهد بگوید جلب کند و در انتقال پیام خود کاملا موفق عمل کند.

سوال پرسیدن ارائه (2)

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با سوال پرسیدن شکاف دانش ایجاد کنید

زمانی که ارائه خود را شروع می کنید، باید تمام تلاش را برای به وجود آوردن حس خوب در مخاطب و جلب نظر اولیه را انجام دهیم. چرا که مخاطب در همان ۳۰ ثانیه ابتدایی تصمیم می گیرد که به صحبت های شما گوش دهد.

۰ comments
ارائه امار

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ با آمار و ارقام حضار را جذب کنید

اگر بتوانید از آمار و ارقام، نمودار ها، چارت ها، و تیترهای خبری درست استفاده نمایید می توانید ارائه خود را به گونه ای شروع کنید که کار ساده ای در ادامه سخنرانی برای جلب توجه مخاطبین داشته باشید.

۰ comments
%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d9%86%d9%82%d9%84-%d9%82%d9%88%d9%84

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از یک نقل قول تاثیرگذار استفاده کنید

آیا دوست دارید به ارائه خود اعتبار ببخشید؟ آیا کسب اعتبار با استفاده از سخن شخصیتی شناخته شده و تاثیرگذار می تواند در اعتبار دادن به طراحی ارائه موثر باشد؟
فرض کنید که ارائه خود را با یک نقل قول آغاز می کنید. نقل قولی کوتاه که پیام اصلی ارائه شما در آن نهفته است. برای مثال تصور کنید میخواهید درباره موضوع برخورد ساده با مسائل سخنرانی کنید، میتوانید ارائه خود را این چنین شروع کنید و از انیشتین کسب اعتبار کنید: انیشتین: خیال پردازی از دانش مهمتر است.

۰ comments
%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%aa%d8%b5%d9%88%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%ac%d8%b3%d9%85

طراحی شروع یک ارائه ناب؛ از مخاطبان بخواهید تصویری را تجسم کنند

ویژگی مشترک تمامی ارائه های موفق، انتقال ایده از ذهن شما به مخاطبان است. برای اینکه از لحاظ روانی مخاطبان را درگیر کنید، می توانید به آنها بگویید تا تصویری را که بیان گر هدف شماست در ذهن تصور کنند.

۳ comments

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *