قانون ۳ چیست؟ و چگونه مانند استیو جابز از آن استفاده کنیم؟

مخاطبین شنیدن به صورت لیست وار را بیشتر ترجیح می دهند. اما چند نکته را باید در لیست ها قرار داد؟

 ۳ یک عدد جادویی است. کمدین ها می دانند که ۳ جالبتر از ۲ است. نویسندگان نیز به خوبی می دانند که ۳ بسیار هیجان انگیزتر از ۴ است. جابز هم به تجربه دریافته بود که ۳ بسیار متقاعد کننده تر از ۵ می باشد. هر فیلم، کتاب، بازی و یا ارائه بی نظیر نیز دارای ساختاری است، که از این قانون ۳ تبعیت می کند. الکساندر دوما در رمانش به ۳ تفنگدار اشاره می کند، نه ۵ تفنگدار. در آن کمدی معروف و خنده دار امریکایی، ما سه کله پوک داشتیم، نه ۲ کله پوک.

%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-3-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87

قانون ۳ به عنوان یک نقشه راه
راهنمایی های کلامی مثل یک نقشه راه عمل می کنند و به مخاطبین شما این اجازه را می دهند تا داستان شما را دنبال کنند. بسیار مهم است هنگامی که یک ارائه دهنده در مقابل رسانه ها حاضر می شود، یک داستان آسان و شفاف حداکثر با سه الی چهار نکته اصلی برای توضیح جزییات انتخاب کند. درصورتیکه این تکنیک بکار گرفته شود، گزارشگران و ژورنالیست ها، خود این سه یا چهار نکته کلیدی را به راحتی بسط می دهند. اگر ارائه دهنده، یکی از نکات را فراموش نماید، گزارشگران از او می پرسند :” مگر نگفتید که می خواهید به سه نکته اشاره کنید؟ ما فقط تا کنون دوتا از آنها را شنیدیم .” نقشه راه کلامی با سه عنوان یا نکته کلیدی اصلی، مخاطبین شما را سر جای خود می نشاند.

قانون ۳ یک اصل کلیدی در نوشتن، در طنز و حتی ارائه های استیو جابز است. تفنگداران دریایی ایالت متحده آمریکا تحقیقات گسترده ای را بر روی این موضوع انجام داده اند و به این نتیجه رسیده اند که ۳ تاثیر بیشتری نسبت به ۲ یا ۴ دارد. لذا دسته بندی های تفنگداران نیروی دریایی از همین قانون ۳ تبعیت می کند و به این شرح است: سرجوخه به یک تیم سه نفره دستور می دهد، گروهبان نیز به سه تفنگدار در جوخه دستور می دهد؛ کاپیتان (ناخدا) نیز سه جوخه (گروه) دارد و به همین ترتیب. اگر تفنگداران دریایی، اینقدر وقت برای چنین تحقیقی انجام داده اند، پس چرا ما دوباره چرخ را اختراع کنیم؟
در نتیجه در قانون ۳، تعداد افرادی کمتری برای برقراری ارتباط مشارکت می کنند و به همین دلیل کارها به آسانی مدیریت می شود. قانون ۳ برای تفنگداران دریایی مناسب بوده است، برای جابز هم مناسب بوده است پس چرا برای شما مناسب نباشد؟

%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-3-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%88-%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%b2

نمونه هایی استفاده از قانون ۳

روش USA Today

روزنامه نگاران برای تبدیل ایده های پیچیده به یک شکل ساده تر، دوره های مخصوصی می بینند. اگر به پر تیراژترین روزنامه ایالت متحده امریکا نگاهی بیاندازید، به وضوح در می یابید، که بیشتر مقالات نکات کلیدی خود را به سه دسته یا بخش تقسیم بندی کرده اند. هنگامی که شرکت اینتل تراشه سریع خود به نام سنترینو ۲ را به بازار عرضه کرد، میشل کسلر(Michelle Kessler) این مطلب را در بخش سرمقاله بازتاب داد. کسلر رئوس مطالب را به سه بخش اصلی تقسیم کرد و برای هریک توضیح جداگانه ای نوشت، که چرا اهمیت دارد:

  • طول عمر باتری. بهترین لپ تاپ دنیا، هنگامی که باتریش تمام می شود، هیچ ارزشی ندارد. پردازنده جدید اینتل، دارای ویژگی مصرف بسیار کم برق بوده و دارای ابزارهای ذخیره انرژی متعددی می باشد.
  • گرافیک. در لپ تاپ ها عموما از کارت های گرافیکی ضعیفی استفاده می شود اما با افزایش ۲۶ درصدی قدرت تراشه گرافیکی، افراد بیشتری می توانند انواع فیلم ها، بازی ها و برنامه های گرافیکی حساس را اجرا کنند.
  • اینترنت بی سیم. تراشه جدید اینتل از آخرین فناوری Wi-Fi که به نام ۱۱n است، بهره جسته. تا انتهای سال اینتل قصد دارد تا از تراشه هایی استفاده کند که می توانند WiMax تحت پوشش قرار دهند و تا چندین مایل، سیگنال های خود را ارسال نماید.

کسلر با این روش ثابت کرد، شما می توانید پیچیده ترین فناوری های دنیا را تنها با همین ایده تبدیل کردن به سه نکته خلاصه شده؛ به راحتی به خوانندگانتان، ارائه دهید.

اد بیگ هم از نویسندگان روزنامه USA Today می باشد که در سرمقاله هایش به مرور آخرین فناوری های روز می پردازد. پس از تست جدیدترین سیستم عامل ماکروسافت در زمان خود، ( تست بتا ویندوز ۷( بیگ موارد زیر را در مقاله اش عنوان کرد:

  • کارکردن آسان. مثلا آیکون های نوار وظیفه بزرگتر هستند و شما می توانید آنطور که دلتان می خواهد، آنها را مرتب کنید.
  • امنیت. برای نصب برنامه های جدید و یا تغییر در تنظیمات، ویندوز ۷ با ارسال پیغام های بیهوده امنیتی، برایتان درد سر درست نمی کند.
  • سازگاری. با وجود اینکه نسخه بتا را نصب کردم ، به راحتی چاپگر و دوربین دیجیتال مرا شناسایی کرد.

 بیگ، کسلر، و دیگر گزارشگران مطرح مطالب خود را به قطعات قابل کنترل تبدیل می کنند، تا خواندن مطالب آسانتر شود. همانطور که جابز این کار را می کرد. او محتوای اسلایدها  را درست مثل خبرنگاران روزنامه USA Today  برای مرور و نقد محصولات می نوشت: عنوان، معرفی، سه نکته کلیدی و نتیجه گیری.

 %d8%a7%d8%b3%d8%aa%db%8c%d9%88-%d8%ac%d8%a7%d8%a8%d8%b2-%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%b1

جابز و بالمر علاقه به قانون ۳ را به اشتراک می گذارند

در ژانویه ۲۰۰۹، مدیرعامل ماکروسافت – استیو بالمر- نمایشگاه الکترونیکی مشتریان را در لاس وگاس افتتاح کرد. با توجه به اینکه بیل گیتس درگیر کارهای بشردوستانه بود، استیو بالمر برای اولین بار به عنوان سخنران کلیدی در کنفرانس حاضر شد. در طول ۱۵ سال رسم بر این بود که شرکت ماکروسافت این افتتاحیه را انجام دهد و شخص بیل گیتس به عنوان سخنران کلیدی در آن سخنرانی کند. به عنوان یک سخنران، استیو بالمر با بیل گیتس بسیار متفاوت بود. او دائما از خودش اشتیاق، انرژی و هیجان تراوش می کرد. او سخنرانی خود را بدون هیچگونه اصطلاحات فنی و تخصصی آغاز کرد. بالمر همچنین به اعجاز قانون ۳ و تاثیر نقشه راه کلامی بر روی مخاطبین کاملا واقف بود. به مثال هایی از نطق اصلی وی در زیر توجه کنید:

  • من قصد دارم در این فرصت به دست آمده درباره اقتصاد، صنعت رایانه و کاری که ما در ماکروسافت انجام می دهیم، با شما صحبت کنم.
  • هنگامی که به فرصت ها می اندیشم، در ذهنم آن را به سه ناحیه تقسیم بندی می کنم. اول از همه، همگرایی سه صفحه تصویری که مردم هر روز با آن سر و کار دارند؛ کامپیوتر شخصی، تلفن و تلویزیون. دومین ناحیه، چگونگی ارتباط کامپیوتر شما با دیگر وسایل به صورت عادی است و ناحیه آخر، فرصت چیزی است که من آن را تجربه های اتصال می نامم.
  • وقتی به عقب برمی گردیم سه مشخصه باعث موفقیت ویندوز و کامپیوتر شخصی (PC) شده است. اول آنکه کامپیوتر شخصی امکان نصب و کار کردن بهترین نرم افزارها را فراهم کرد، دوم آنکه کامپیوتر شخصی، انتخاب سخت افزارها را برای مردم بیشتر کرد و سوم، تجربه ویندوز باعث شد تا همه اینها باهم کار کنند.
  • ما در مسیری هستیم که بهترین نسخه ویندوزی که تاکنون درست شده را تحویل دهیم. ما همه ترکیبات درست را به کار بسته ایم سادگی، قابلیت اطمینان و سرعت.

بالمر از دسته بندی های سه گانه یا همان قانون ۳ چندین بار استفاده کرد و این امر باعث شد تا سخنرانی اش به نسبت به سخنرانی های بیل گیتس، راحت تر و قابل قبول تر باشد. اگرچه به عنوان دو رقیب سر سخت، هیچ علاقه ای بین اپل و ماکروسافت وجود ندارد اما جابز و بالمر هر دو دریافتند که به جهت ایجاد انگیزه و هیجان برای مخاطبین، در توصیف فناوری های پیجیده، از چه تکنیکی استفاده کنند.

روایت کردن داستان ها با رویکرد قانون سوم مخاطبین شما را هدایت می کند. این روش به مخاطبین نشان می دهد که شما کجا بوده اید و به کجا قصد دارید، حرکت کنید.

 

 منبع: کتاب ارائه ناب به سبک استیو جابز 

یک دیدگاه

  1. از شما سپاسگذارم که با انشار مطالب مفید به دیگران کمک می کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *