مهارت ارائه آسانسوری

تصور کنید که با بیل گیتس از طبقه همکف تا طبقه پانزدهم یک ساختمان همراه هستید. چطور خودتان را به او معرفی می کنید که وقتی بیل گیتس خواست پیاده شود بخواهد که به صحبت های شما بیشتر گوش بدهد؟ و حتی بتوانید قرار ملاقاتی تنظیم کنید. ارائه آسانسوری (Elevator pitch) مهارتی برای برقراری ارتباط با افراد در کمتر از یک دقیقه است.

preview

روزی در یکی از استدیوهای هالیوود، فیلمنانه نویسی به دنبال یک مدیر اجرایی خوب برای فیلمنامه خود بود. به محض این که می خواست سوار آسانسور شود، به طور اتفاقی با یکی از مدیران اجرایی برجسته روبرو شد (شاید هم خودش را بر سر راه او قرار داده بود که مثلا اتفاقی با هم برخورد کرده اند) و با او به اندازه چند طبقه در آسانسور همسفر شد. فیلمنامه نویس فقط به اندازه کمتر از یک دقیقه فرصت داشت که با او سر صحبت را آغاز کند و بتواند نظر او را به فیلمنامه خود جلب کند و او را متقاعد نماید که حاضر به همکاری با وی شود. او چطور باید در مدت زمان ۳۰، ۶۰ و یا ۱۲۰ ثانیه ارتباطی قدرتمند و موثر با او برقرار می کرد؟!

خیلی روشن است که این نوع فرصت ها محدود به آسانسور نیست، ما در برنامه ها، جلسات، رویدادهای مختلف افرادی را می توانیم به راحتی ببنیم که به حوزه کاری ما مرتبط هستند، مثلا استاد دانشگاه، سرمایه گذاری که بر روی ایده و طرح ما سرمایه گذاری کند، مدیر پروژه ای که می توانیم با او یک پروژه خوب را قرارداد ببندیم و بسیاری دیگر از این نوع ارتباطات که می تواند زندگی کاری ما را متحول کند، اما ما نهایتا می توانیم به اندازه ۲ دقیقه و یا شاید هم کمتر با آنها صحبت کنیم و آن ها را برای کار و ایده خودمان متقاعد کنیم.

shutterstock_130065935

چرا ارائه آسانسوری مهم است؟ چرا باید به این مهارت مجهز شویم؟

افراد خیلی فرصت و حوصله شنیدن داستان ها و مطالب ما را ندارند. چرا که هم برایشان دغدغه نیست و اهمیتی هم ندارد.

برای تاثیر گذاری و جلب نظر افراد فقط ۳۰ تا ۶۰ ثانیه فرصت داریم. همان طور که  Mel pirchesky می گوید: هدف ۱۰ تا ۱۵ ثانیه اول، جذب مخاطب برای گوش دادن به ۴۵ تا ۵۰ ثانیه صحب های ماست. و از همه مهم تر اینکه بازه توجه افراد قبل از اینکه ذهن شان منحرف شود ۳۰ ثانیه است.

بنابراین باید اصول و تکنیک های ارائه در زمان اندک را فرا بگیریم.

دراین مقاله ۳ تکنیک تاثیر گذار ارائه آسانسوری را آورده ایم و بقیه نکات را در مطالب بعدی تکمیل خواهیم کرد:

  • باید ساده و واضح صحبت کنیم. باید به گونه ای صحبت کنیم که مخاطب همه مطالب ما را به خوبی درک کند. از به کار بردن اصطلاحات تخصصی باید پرهیز کرد.
    حالت اغراق آمیز این است که باید به گونه ای صحبت کنیم که از یک کودک ۷ ساله گرفته تا یک پیر مرد و پیر زن ۸۰ ساله هم منظور و مفهوم صحبت های ما را درک کنند.
  • باید مختصر و مفید صحبت کنیم. ۳۰ تا ۶۰ ثانیه فرصت وجود دارد، بنابراین از گفتن مطالب اضافی و بیهوده باید پرهیز کرد و مطالب اصلی و کلیدی را بیان کرد. گفتن چند جمله می تواند نیمی از وقت را هدر بدهد و حتی بحث و صحبت ها را به بی راهه ببرد.
  • باید نشان دهیم که طرف مقابل را منتفع خواهیم کرد. اگر ما و یا کارمان برای طرف مقابل نفعی نداشته باشد، دلیلی برای شنیدن صحبت های ما نمی بیند. این منفعت صرفا نفع مالی و مادی نیست. پس سعی کنیم در صحبت های خود نشان دهیم که فایده و سودی برای او و سازمانشان داریم.

متاسفانه ما فکر می کنیم تعریف و تمجید کردن از خودمان و از مهارت های خودمان بگوییم کار مناسب و خوبی است. در حالی مطرح کردن مهارت های ما باید نهفته در نفع و فایده ای که می تواند برای طرف مقابل داشته باشد نشان داده شود.

یادمان نرود که تمرین بهترین راه برای بالا بردن مهارت است.

 

چگونه این مهارت را تمرین کنیم؟

تمرین اول: نوشتن متن ارائه خود و خواندن برای خودمان و دیگران.  و بررسی این که نکات ارائه آسانسوری در آن رعایت شده باشد.

تمرین دوم: جلوی آینه قرار بگیرید و خودتان در جایگاه های مختلف و با افراد مختلف در نظر بگیرید و متن ارائه آسانسوری خود را تمرین کنید.

در مطالب بعدی تکنیک های دیگر ارائه آسانسوری و همچنین تمرین های آن را قرار خواهیم داد.

تصور کنید که با بیل گیتس از طبقه همکف تا طبقه پانزدهم یک ساختمان همراه هستید. چطور خودتان را به او معرفی می کنید که وقتی بیل گیتس خواست پیاده شود از شما بخواهد که با  او مجددا تماس بگیرید.

یادمان باشد که:
شانس شاید حتی بیشتر یکبار هم در خانه ما را بزند، اما مطمئنا شتری نیست که همیشه جلو درب خانه ما بخوابد.

همچنین ببینید

%d9%86%d8%ad%d9%88%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d9%86%d8%a7%d8%a8-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%ae%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%85%d8%b9

نحوه ارائه ناب به یک سرمایه گذار

محتوای آموزشی "نحوه ارائه ناب به یک سرمایه گذار" به سوال های شما در رابطه با نحوه ارائه کسب و کارتان به یک سرمایه گذار پاسخ می دهد. همچنین در این فایل به مفاهیم کلیدی مرتبط با اهمیت ارائه و همچنین ارائه آسانسوری پرداخته شده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *