“مکث” عنصر حیاتی یک سخنرانی ماندگار

یکی از قوی ترین تکنیک ها در صحبت کردن «مکث» است. در موسیقی هم تمام زیبایی در سکوتی است که بین نت ها وجود دارد. مکث کردن و سکوت در کلام هم مانند سخنرانی یک مهارت و هنر است که می توان آن را به خوبی یاد گرفت. این مهارت به راحتی با تمرین کردن دست می آید. در ادامه درباره ی انواع آن خواهیم گفت و اینکه چگونه این مهارت را تمرین کنیم.

بیشتر افراد هنگام سخنرانی وقتی جلوی جمع می ایستند، عصبی می شوند، به همین دلیل است که سریع و تند تند و بدون مکث صحبت می کنند. اما زمانی که راحت تر هستند خیلی آرام تر و با مکث های بهتری صحبت می کنند و درنتیجه تن صدایشان تاثیرگذار تر می شود.

برای اینکه سخنرانی تاثیر گذار داشته باشیم، از ۴ نوع مکث می توانیم استفاده کنیم:

  • مکث حسی: این نوع مکث را باید در پایان جملات و یا نکات به طور منظم به کار ببرید. وقتی نکته ای را بیان می کنید، برای اینکه به مخاطبان اجازه دهید که متوجه کلام شما بشوند و در ذهن خود تجزیه و تحلیل کنند این سکوت در پایان جملات مناسب است.

مخاطبان نمی توانند بیشتر از ۳ جمله را به صورت پیاپی دریافت و درک کنند. در این حالت مخاطب سردرگم می شود. اگر بیشتر از ۳ جمله را پشت سرهم و بدون مکث بگویید مخاطبان به حرف های شما توجهی نمی کنند و حواسشان پرت می شود. بنابراین باید توجه شان را جلب کنید.

هیچ چیزی به اندازه مکث کردن، جلب توجه نمی کند. هر بار که مکث می کنید باعث می شود که دوباره به شما و حرف هایتان توجه کنند و تمرکز بیشتری داشته باشند.

  • مکث تعلیق: این نوع مکث برای این است که نکته خاصی در ذهن مخاطب بماند.

این مکث چه زمانی باید انجام شود؟

قبل از اشاره  به نکته مهم و یا بلافاصله بعد از آن، باید مکث تعلیقی را انجام داد تا مخاطبان به اهمیت صحبت های شما پی ببرند.

pause-proration

  • مکث تأکیدی: این مکث به منظور تاکید بر یک نکته خاص است. و یا زمانی که یک سوال مهمی را می پرسید.

به عنوان مثال: همیشه از عزت نفس و اعتماد به نفس شنیده ایم اما هیچ وقت هم تعریف این دو را به خوبی نمی دانیم. من برای اینکه بتوانیم این دو موضوع را به مخاطبان خوبی منتقل کنیم، می توانیم بااین سوال شروع کنیمک «مهم ترین فرد در این کلاس چه کسی است؟» سپسیک مکث کوتاه و چند ثانیه صبر تا مخاطبان با پاسخ های خودشان کلنجار بروند. بعضی ها می گویند: من! بعضی ها می گویند: شما!

با یک مکث می گویید: «درست است، مهم ترین فرد خودشما هستید.» بازهم بایک مکث کوتاه که اجازه بدهید جمله در ذهن مخاطبان نفوذ کند به ادامه بحث و مطرح کردن مفهوم عزت نفس بپردازید.

مکث های به موقع و کوتاه در مثال بالا قدرت نفوذ کلام شما را بالا می برد و توجه مخاطب را به خوبی به خود جلب کند.این مکث ها اگرچه کوتاه است و گاهی به نظر هم نمی آید ولی در عمل می بینیم که همین مکث هاست که جلب توجه می کند و حواس آن ها را جمع می کند.

5c21edb3b20f6cdd3e002a9ca18aa0af20664dfd_800x600

  • مکث در پایان جمله: زمانی که جمله معروف و یا نقل قولی را که همه با آن آشنا هستند می خواهید بگویید از این مکث استفاده کنید. وقتی که بخشی از جمله را می گویید مخاطبان جمله را درذهن خود کامل می کنند و این کار باعث می شود که مخاطبان با شما ارتباط بیشتری بگیرند و حواسشان به صحبت های شما جمع شود.

مثلا وقتی می گوییم «هر که بامش بیش …» سپس مکث می کنیم و منتظر می مانیم تا مخاطب با گفتن «برفش بیشتر» جمله را تکمیل کند.

نکته: زمانی که از این تکنیک استفاده می کنید، باید خودتان را ملزم به یک سکوت کنید تا مخاطبان جمله را کامل کنند و بعد از آن به منظور تکمیل کردن منظورتان جمله را تکرار کنید. به این شکل با یک سکوت مناسب و به موقع تمام توجه مخاطب را به خود جلب می کنید.

 سکوت و مکث جز قدرتمند ترین تکنیک هاست که متاسفانه بسیاری از ما به آن بی توجهیم و تلاشی برای تمرین و عملی کردن آن در سخنرانی های خودمان نداریم.  

مکث خیلی جذاب تر و حرفه ای تر از اِاِاِ… گفتن است. شاید این جمله برای تان کمی عجیب باشد. برای اینکه به درستی و قدرت سکوت پی ببرید تمرین زیر را انجام دهید.

تمرین
دو پاراگراف بخش آخر یعنی مکث در پایان جمله را یکبار با اِاِاِ.. گفتن بین جملات بلند برای اطرافیان خود بخوانید و یا صدای خود را ضبط کنید. و بار دوم همان جملات را مکث هایی که در بالا یادگرفته اید بخوانید و صدای خود را ضبط کنید.

مکث به موقع شما مخاطب را آزار نمی دهد اما ِاِاِ… گفتن و سریع و تند تند صحبت کردن مخاطب را آزار می هد.

جمله جالبی از محمدرضا شعبانعلی در فایل دیرآموخته هایش خواندم که به نظرم اهمیت مکث وسکوت به موقع را خیلی خوب بیان کرده بود:

«قبل از پاسخ دادن به سوالات دیگران مدتی سکوت کن تا پاسخ بهتری بیابی. سکوتت در خاطر هیچ کس نخواهد ماند اما پاسخ ات را همیشه به خاطر خواهند سپرد»

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *