پنج خطا در سخنرانی که مخاطب شما تحمل نمی کند

%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87-%d9%88-%d8%b3%d8%ae%d9%86%d8%b1%d8%a7%db%8c%d9%86

هیچ کس کامل نیست، و هیچ ارائه ای نیست که مورد پسند همه مخاطبین با سلیقه های متنوع قرار بگیرد. اما بعضی از مشکلات در سخنرانی ها هست که حتی مهربان ترین و خونسردترین مخاطبین هم آن را تحمل نمی کنند. در اینجا می خواهیم شما را با پنج مورد از این خطاها آشنا کنیم.

مصنوعی بودن شیوه ارائه
این روزها تکنیک های ارائه و آموزش هایی که برای ارائه بهتر سخنرانی به افراد داده می شود کیفیت بسیاری از سخنرانی ها را بالا برده است، اما اگر همین تکنیک ها به صورت ناشیانه مورد استفاده قرار بگیرد می تواند یک ارائه را حتی از آنچه که قرار بود باشد بدتر کند. مشکل از آنجایی شروع می شود که آموزش ها باعث خودآگاهی و تمرکز بیش از حد روی حرکات و رفتارهای خود می شود و به اصطلاح این افراد راه رفتن خودشان را یادشان می رود. در نتیجه، یک سخنرانی مصنوعی ارائه می دهند که تکنیک هایش کاملا توی ذوق مخاطب می زند. و این بدترین چیزی است که مخاطب شما باید تحمل کند.
استفاده از تکنیک های ارائه بهتر مثل استفاده از مواد آرایشی است. این تکنیک ها برای این است که با استفاده به جا و متناسب از آنها، ویژگی های طبیعی و ذاتی خودتان را بهتر کنید. استفاده افراطی از آنها و تلاش برای از این رو به آن رو کردن خودتان باعث می شود مثل یک عروسک خیمه شب بازی روی صحنه دست و پایتان را تکان بدهید و ادا دربیاورید، بدون اینکه کوچکترین تاثیر مثبتی روی مخاطب تان بگذارید. برای اینکه ارائه نابی داشته باشید، بهتر است خودتان باشید.

نادیده گرفتن مخاطب
بعضی از سخنرانان هستند که برای خودشان صحبت می کنند! آنها ارتباط چشمی خوبی با مخاطب برقرار نمی کنند و به جای آن اغلب به دوردست ها یا هوا نگاه می کنند، یا اینکه پشت به مخاطب کرده و رو به اسلایدهایشان حرف می زنند! مخاطبین شما مهم ترین عنصر در سخنرانی شما به شمار می روند و برای اینکه ارائه خوبی داشته باشید باید توجه زیادی به آنها نشان بدهید. صدای رسا، ارتباط چشمی مناسب، درخواست همکاری در بحث و توجه به شرایط کلی مخاطبین در کیفیت کلی ارائه شما اهمیت زیادی دارد. شاید شما هم در دوران مدرسه گوش دادن به صحبت های مدیر زیر آفتاب داغ یا توی سرمای زمستان و یا در حالت چمباتمه زده توی نمازخانه مدرسه را تجربه کرده باشید: آن صحبت ها کمترین تاثیر را روی مخاطبین داشت، چون هر کسی فقط به این فکر می کرد که کی از این وضعیت ناراحت خلاص می شود!
همچنین، اگر زیادی از خودتان صحبت کنید و برای این روی صحنه رفته باشید که خودی نشان بدهید، مخاطبین خود را از دست می دهید. زمانی که شما مخاطب را نادیده می گیرید، مسلما او هم نسبت به شما همین کار را خواهد کرد.

پراکندگی مطالب
نداشتن نقشه ذهنی منسجم درباره مطالب و ندادن این نقشه در همان اوایل کار به مخاطبین، یکی از اشتباهاتی است که در بسیاری از سخنرانی هاست. در مقاله ده نکته برای تولید یک محتوای ناب گفتیم که چطور می شود یک متن ارائه تاثیرگذار آماده کرد. مشخص کردن پیام اصلی ارائه و اینکه قرار است مخاطبین ما به چه نتیجه ای برسند یکی از اساسی ترین اصول ارائه خوب است. این کار به تهیه یک نقشه و خط سیر مناسب برای ارائه ما کمک زیادی می کند. پراکنده گویی و از این در و آن در صحبت کردن نه تنها اعصاب مخاطب را به هم می ریزد و باعث سردرگمی او می شود، بلکه باعث می شود در نهایت چیزی از صحبت های شما در ذهن مخاطب نقش نبندد و همه چیز از یاد او برود.

%d8%ae%d8%b7%d8%a7%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%a6%d9%87

توجه نکردن به زمان
زمان سخنرانی شما به هیچ وجه نامحدود نیست. در واقع زمان شما خیلی کمتر از چیزی است که فکر می کنید. در اغلب همایش ها زمان تعیین شده برای هر سخنران چیزی حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است، که آن هم به خاطر کمبود وقت و تاخیر در برنامه ها، معمولا از این هم کمتر می شود. اما حتی در ارائه های آزاد که شما تنها سخنران جمع هستید هم زمان شما نامحدود نیست، چون مخاطب بعد از ۲۰ دقیقه گوش دادن به حرف های شما، اگر به اندازه کافی جذابیت نداشته باشد، خسته میشود و راه فکر و خیال را در پیش می گیرد. بنابراین، یکی از بدیهی ترین نکات درباره ارائه، مدیریت زمان است. اگر فقط ده دقیقه برای سخنرانی وقت دارید، به اندازه همان ده دقیقه مطلب آماده کنید، چون وقتی مسئولین اجرایی به شما درباره زمان هشدار می دهند و شما که تا الان تازه داشتید برای بحث اصلی مقدمه چینی می کردید، با دستپاچگی سعی دارید مطالب را به ذهن مخاطب فرو کنید، تنها چیزی که نمی تواند حواس مخاطب را به خود جلب کند رشته دراز کلماتی است که عجولانه بلغور می کنید!

پیچیده حرف زدن
جامعه ما از پیچیدگی کلام رنج می برد. متاسفانه هنوز این تصور غلط وجود دارد که هرچه پیچیده تر و غامض تر حرف بزنیم، کلام ما موثرتر و نفوذمان روی مخاطب بیشتر می شود. خب، واقعیت این است که اصلا اینطور نیست. تا زمانی که حرف شما روشن و روان نباشد، تاثیر زیادی روی دیگران ندارد. در واقع در دنیای پر از حرف امروز، مخاطب اصلا زحمت گوش دادن به حرف های مبهم و پیچیده و باز کردن معمای جملات سنگین را به خودش نمی دهد. ساده حرف زدن یک هنر است نه یک نقطه ضعف. اگر بتوانید دشوارترین و فاخرترین پیام ها را در قالبی ساده و قابل فهم برای عموم مردم بیان کنید، آن وقت است که می توانید به قدرت بیان و تاثیرگذاری خودتان افتخار کرده و البته در دل مخاطبین تان جا کنید.

%d8%b2%db%8c%d9%86%d8%a8-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%af%db%8c-%d9%85%d8%aa%d8%b1%d8%ac%d9%85

نویسنده: زینب شاهدی

مترجم و نویسنده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *