چهار خصوصیت اساسی در یک ارائه موفق

ارائه

اگر کمی به رفتار و شیوه سخنرانان موفق دقت کنید می­بینید آنها خصوصیاتی دارند که باعث جذابیت و موفقیت آنها در ارائه شان می­ شود. اگر شما هم بخواهید ارائه خوبی مثل آنها داشته باشید می ­توانید این خصوصیات را در خودتان تقویت کنید.

  1. اعتمادبنفس

اعتمادبنفس اولین چیزی است که برای داشتن یک ارائه خوب نیاز دارید. سخنران­ های موفق، خودشان را قبول دارند و این احساس را به دیگران هم منتقل می­ کنند. اگر فکر می ­کنید برای دیگران جذاب نیستید یا خصوصیت جالبی ندارید که دیگران را جذب شما کند، داشتن یک ارائه خوب برایتان دشوار می ­شود. شما برای تبدیل شدن به یک سخنران خوب و مسلط به کمی “خودشیفتگی سالم” نیاز دارید. وقتی احساس خوبی نسبت به خودتان داشته باشید و در ذهنتان فرض را بر این بگذارید که دیگران از شما خوش­شان می­آید، خود به خود روی صحنه قدرتمندتر ظاهر می­ شوید.

  1. شور و اشتیاق

درباره موضوعی صحبت کنید که به آن علاقه دارید. این یکی از رازهای داشتن یک ارائه خوب است. اگر موضوعی که می­ خواهید درباره آن صحبت کنید مورد علاقه خودتان نیست، چطور می­خواهید توجه دیگران را به آن جلب کنید؟ سعی کنید موضوع را برای خودتان جذاب کنید، یا اصلا فکر ارائه موضوعی که هیچ ذوقی نسبت به آن ندارید را از فکرتان بیرون کنید. اگر فیلم سخنرانان تاثیرگذار را تماشا کنید حتما خواهید دید که با چه ذوق و اشتیاقی درباره موضوع مورد نظرشان صحبت می­کنند. این شور و شوق مسری است و به مخاطبین آنها هم منتقل می­شود. به این صورت است که می ­بینید آنها حتی موضوعات علمی صرفی را که شاید فکرش را هم نمی­ کردید که روزی بخواهید درمورد آن چیزی بدانید طوری بیان می­کنند که تا آخر کار به آنها گوش می­ کنید.

  1. تمرکز

بهترین موضوع را هم که برای ارائه انتخاب کنید، اگر تمرکز و انسجام در کارتان نباشد هیچ­کس دوست ندارد به حرف­ های شما گوش کند. نداشتن تمرکز باعث می­شود کلام شما روان نباشد و با پرت و پلا گفتن و ام ام کردن بیش از حد، توجه مخاطب را از دست بدهید. وقتی شما با تمرکز صحبت می­کنید و می­دانید بعد از هر جمله می­خواهید چه بگویید و مطلب را به کجا برسانید، مخاطب راحت و بدون دردسر با شما همراه می­شود و از ارائه­ تان لذت می ­برد. یادتان باشد که مخاطب شما زیاد حوصله جمع و جور کردن مطالب پراکنده شما را ندارد و ترجیح می­دهد فکرش را درگیر موضوعات خودش کند.

  1. ارتباط موثر با مخاطب

مخاطب­تان را به حساب بیاورید. خیلی از افراد موقع ارائه با در و دیوار صحبت می­ کنند، به نوشته­ های خود خیره می­شوند و یا به افق­های دوردست چشم می­دوزند. این کارها را بکنید تا مخاطب شما کلا به حرف­هایتان گوش ندهد. ارتباط چشمی خوب اولین رمز ایجاد ارتباط موثر با مخاطب است. از نگاه کردن به مخاطب نترسید. به چشمان آنها خیره شوید تا نتوانند از زیر گوش کردن به حرف­های شما در بروند. سخنران­های خوب، استعداد ویژه­ای دربرقراری ارتباط رودررو با دیگران دارند.

در آینده هر زمان خواستید ارائه ه­ای داشته باشید، این چهار خصوصیت را با خود مرور و تمرین کنید و از ارائه خوب لذت ببرید.

%d8%b2%db%8c%d9%86%d8%a8-%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%af%db%8c-%d9%85%d8%aa%d8%b1%d8%ac%d9%85

نویسنده: زینب شاهدی

مترجم و نویسنده

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *