گفتمان ارائه؛ چرا ما ایرانیان باید به ارائه اهمیت دهیم؟

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

در این سری از یادداشت ها از دغدغه و تفکرات خودم درباره ارائه، ارتباط ارائه و گفتگو و  اهمیت این موضوعات در میان ما ایرانیان خواهم نوشت. اهمیتی که علاوه بر ارزشی که در دنیای کنونی دارند، با توجه به پیشنیه ما ایرانیان اهمیتی دوچندان می یابند.

دوستان و همراهان عزیر این سری از یادداشت ها را نه برای بازاریابی محتوایی، بلکه برای شکل گیری گفتمانی درباره ارائه خواهم نوشت تا با کمک شما اهمیت موضوع ارائه در دنیای امروز و همان طور که گفتم میان ما ایرانیان را بدانیم. نظرات و انتقادات شما در پیشبرد این هدف پر واضح و باعث مسرت من خواهد بود.

 ارائه چیست؟ و چرا اهمیت دارد؟

تعریفی که در همان روزهای اول اقدام برای فعالیت در این حوزه مد نظر داشتم این است که : ” ارائه ابزار و یا مکانیزمی است که ما توسط آن به دیگران در مورد تفکرات، ایده ها و تجربیات خود، اطلاعاتی منتقل می کنیم.”
سالهاست که ارائه، از اندیشمندان مدیریت تا کارآفرینان و حتی افرادی که در راه اندازی استارتاپ ها فعالیت می کنند به یک موضوع بسیار مهم مبدل شده است. اهمیتی که با یک جستجو در گوگل قابل مشاهده است. با توجه به تعریف بالا نیز بهتر است بگویم ابزار ارائه با توجه به شدت رقابت میان کسب و کارهای امروزی (شرکت های بزرگ تکنولوژی تا کسب و کارهای آنلاین که خود گسترده بوده و جای بحث دارند) اهمیت دو چندانی یافته است.
برای مثال ارائه کسب و کارها در رویدادهای بزرگ مانند تک کرانچ و یا دمو که برای داشتن هر دقیقه ارائه باید بیش از ۳۰۰۰ دلار برای آن پرداخت کنند، نمونه ای از شدت اهمیت این ابزار است. ارائه هایی که با محدودیت زمانی (که همیشه با آن درگیر هستیم) نیازمند استفاده از بهترین ابزارهای ارائه از جمله؛ فن بیان و تصویر سازی است تا بیشترین جلب توجه را داشته باشیم.
در ادامه یادداشت باز هم درباره اهمیت این موضوع خواهم گفت.

گفتمان چیست و چرا باید در این موضوع به آن اهمیت دهیم؟

«گفتمان متضمن چيزي بيش از زبان است. گفتمانها همواره متضمن هماهنگ كردن زبان با شيوه ي عمل، تعامل، ارزش گذاري، باور داشتن، احساس، بدنها، لباسها، نمادهاي غيرزباني، اشيا، ابزارها، تكنولوژيها، زمان و مكان است»*
حال شاید با تعریف بالا مقداری با مفهوم ارائه دچار همپوشانی باشد. اگر شما هم همینطور فکر می کنید باید بگویم که همین طور است. اما تفاوت اصلی میان گفتمان و ارائه در حوزه جای گیری این دو مفهوم هستند.
گفتمان درباره مفاهیم و عملکرد زبان بحث می کند و تمامی موضوعات درگیر خود را به چالش می کشد و برای شناخت این مفهوم باید تمامی مفاهیمی که در تعریف گفتمان آمده اند را مورد کاوش قرار دهیم. اما مفهوم ارائه دلالت بر تمامی ابزارهایی دارد که به وسیله آن میتوانیم ارتباط و تاثیر گذاری موثرتری در ارتبطات با دیگران داشته باشیم. پس ارائه بدون شناخت گفتمان و مفاهیم ارتباطات صرفا ابزارهایی برای ارتباط و تاثیر گذاری موثر با دیگران است.
حال با شناخت بهتر گفتمان و مفاهیم درگیر با آن می توانیم ابزارهای بهتری برای ارائه در دست داشته باشیم.

چرا ارائه برای ما ایرانیان اهمیتی دو چندان دارد؟

دکتر محسنیان راد در کتاب “ایران در چهار کهشکان ارتباطی” پژوهشی بی سابقه و فوق العاده را انجام داده اند. تحقیقی که تمامی دوستان خود را به خواندن آن دعوت می کنم. در این تحقیق ایشان به همراه جمعی از دانشجویان خود بخش اعظمی از اشعار و ضرب المثل های ایرانی را که در موضوع مورد ارتباطات استخراج نموده اند. ۱۹٫۶% این اشعار وضرب المثلها ایرانیان را توصیه به یکی از ۱۵ نوع سکوت می کنند. سکوت هایی از جمله؛ سکوت به خاطر بی فایده بودن سخن و گفتگو، سکوت برای اجتناب از خطر، سکوت برای پرهیز از یاوه گویی، سکوت برای عدم نمایش افکار دورنی، سکوت برای نمایش فضل و دانش و غیره … .

سکوتی که در ما ریشه دوانده و خود موجب ضعف ما در برقراری ارتباط و همچنین گفتگوی ما با دیگران است.
خلاصه ای از این مقاله را دکتر عرفان لاجوردی در کارگاه مذاکره که در زمستان ۹۲ با ایشان در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار نمودیم، بیان کردند. تا به امروز به دنبال یافتن راهکارهایی برای بهبود این وضعیت بوده ام و خواهم بود. حال از زمانی هم که با ارائه آشنا شده ام؛ ابزار ارائه را راهی برای بهبود خلقیات ضد گفتمان ایرانی می دانم.
همچنین از آنجایی که نهادهای اقتصادی، کسب و کارها و همچنین مراکز علمی و دانشگاهی را به عنوان چرخه محرکه و تاثیر گذار جامعه هستند در آکادمی ارائه ناب فعالیت خود را در این نهاد ها متمرکز خواهیم کرد.

* فركلاف، نورمن: تحليل انتقادي گفتمان، ترجمه ي فاطمه شايسته پيران و…، مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها

درباره ی حسام معین الدین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *