یک فنجان قهوه با مدیران امپراتوری گوگل

اگر برای شما جالب است که بدانید؛ شرکت گوگل چگونه شکل گرفت و چگونه رشد کرد؟ شیوه‌های مدیریت و رهبری در گوگل کدام‌اند؟ و از همه مهمتر برای ما ارائه نابی ها؛ مهمترین مهارت از نظر این مدیران چه مهارتی است؟ بیایید تا یک فنجان قهوه با مدیران ارشد گوگل بنوشیم.

در اوایل سال ۲۰۱۴ کتابی از مدیران ارشد گوگل منتشر شد، با عنوان « گوگل چگونه کار می کند». نویسندگان این کتاب؛ اریک اشمیت (مدیرعامل اسبق و مشاور فعلی گوگل) و جاناتان روزنبرگ (مدیر ارشد محصولات سابق گوگل) هستند، که هر کدام در زمان شروع به کارشان در گوگل جزو مدیران بسیار با تجربهSilicon valley  بودند و از بهترین دانشگاهها فارغ التحصیل شده بودند.

 ارزش شرکت گوگل امروز بیش از پنجاه میلیارد دلار است، که با بیش از چهل و پنج هزار نیروی ارزنده در چهل کشور جهان به فعالیت مشغول است.  

author

جاناتان روزنبرگ در سال ۲۰۰۲ به گوگل پیوست و تا سال ۲۰۱۱ مدیریت گروه محصول را به عهده گرفت. او در این سمت بر طراحی، توسعه و تکامل محصولات گوگل نظارت داشت، به توسعه فرآیند استخدام‌های شرکت کمک می‌کرد و در تنظیم ارتباطات و امور بازاریابی گوگل نیز تاثیر بسیار زیادی داشت.  او در حال حاضر مشاور مدیر عامل (لری پیج) در گوگل است.

اریک اشمیت نیز از سال۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ به عنوان مدیر ارشد اجرایی گوگل مشغول به کار بود. در ابتدای حضور او، گوگل یک شرکت استارت آپی در سیلیکون ولی بود، اما بعد از مدتی از حضور او، گوگل  به یک شرکت پیشگام جهانی درعرصه‌ی فناوری تبدیل شود.

در حدود یک دهه پیش که اریک و جاناتان به گوگل پیوستند، شرکت گوگل به خاطر انجام کارها با شیوه‌ای متفاوت معروف بود. این شیوه‌ی متفاوت بازتابی از نحوه‌ی نگرش متفاوت به اصول، از طرف سرمایه‌گذاران شرکت، لری پیج و سرگی برین بود. اریک اشمیت و جاناتان برای دستیابی به موفقیت دریافتند؛ که راهی وجود ندارد جز بازآموختن هر چیزی که فکر می کردند در حوزه‌ی مدیریت و تجارت می دانند.

درونمایه اصلی این کتاب در حقیقت درباره‌ این است، که اریک و جاناتان چگونه مجبور شدند هرآنچه از مدیریت می دانند را دور بریزند و دوباره همه چیز را از اول یاد بگیرند. در واقع شما با خواندن این کتاب درمیابید که چطور این دو نفر موفق شده اند با بازتعریف دانشی که پیش از این داشته اند، گوگل را از یک استارتاپ به یک امپراطوری تبدیل کنند.

بدنه اصلی کتاب در چند بخش تقسیم بندی شده است. فرهنگ، استراتژی، منابع انسانی، فرایند تصمیم گیری، ارتباطات سازمانی و نوآوری. ممکن است در نگاه اول، این موضوعات جز مباحث خواب آور کلاس های مدیریت و رهبری تلقی شوند ولی به محض اینکه شروع به خواندن می کنید، متوجه ماهیت غیرمعمول و استثنائی مباحث و رویکرد خاص آنها در برخورد با مشکلات می‌شوید.

نکاتی از کتاب

• خلاق هوشمند – Smart Creative

در این کتاب از واژه smart creative (خلاق هوشمند) برای تعریف نیروهای توانمند استفاده شده است. آنان را «مهره‌های کلیدی در پیروزی‌های عصر اینترنت» می دانند. کتاب به مدیران هشدار می دهد که با توجه به ویژگی های خلاقان هوشمند، مدیریت سنتی دیگر جوابگو نخواهد بود و باید به دنبال شیوه های نوین مدیریت و ارتباط با تیم کاری بود. برخی از ویژگی های این خلاقان هوشمند در این کتاب به این صورت یاد شده است؛
اینان به شغل و حرفه محدود پایبند نیستند، از خطرپذیری نمی‌هراسند، در دسترسی به اطلاعات محدود نیستند، از تجربه و اشتباه کردن باکی ندارند، هنگامی‌که با موضوعی موافق نباشند ساکت نمی‌مانند، از چسبیدن به یک حرفه حوصله شان سر می‌رود و زودبه‌زود کارشان را عوض می‌کنند. چندوجهی هستند و اغلب دانش فنی را با هوشمندی در کسب‌وکار و شعله‌های خلاقیت به هم می‌آمیزند.

creative_198616659034

نیچه در «چنین گفت زرتشت» می نویسد: “شما باید به دشمنتان افتخار کنید. در آن صورت، موفقیتهای دشمن شما، موفقیتهای شما نیز خواهد بود”، شما هم باید به رقبایتان افتخار کنید و فقط دنباله رو رقابت نباشید! این طرز تفکری است که گوگل برای پیروزی در رقابت پر شتاب عصر اینترنت به آن اتکا می کند.

• مصاحبه، مهمترین مهارت است

در بخش استعداد این کتاب، تیتر «مصاحبه، مهمترین مهارت است» بسیار من را مجذوب خود کرد. در این بخش می خوانیم که مهمترین مهارتی که همه صاحبان کسب و کار می توانند توسعه دهند، مهارت مصاحبه است. مهارتی که نه در دانشگاه و نه در دوره های MBA به آن پرداخته می شود.

در این بخش آمده؛

هدف از مصاحبه پیدا کردن حد و مرزهای موجود در قابلیت های فرد متقاضی است، نه این که یک مکالمه مؤدبانه داشته باشید. همچنین دقت کنید که مصاحبه نباید یک تجربه پر تنش باشد. بهترین مصاحبه ها به مکالمه های روشن فکرانه ای شبیه هستند که میان چند دوست انجام می شود. سوال ها باید همه جانبه و پیچیده باشد، تا با مجموعه جوابهای متنوع جریان فکری شخص متقاضی قابل تشخیص شود.

 

دوستان عزیز! از این کتاب ترجمه های متفاوتی شده است، که از میان آنها ترجمه انتشارات فرا به مضمون اصلی کتاب بسیار نزدیک تر می باشد.

همچنین نکته مهم دیگر اینکه؛ کتاب با پیشگفتاری از لری پیج ( مؤسس امپراتوری گوگل)  آغاز می شود.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *